Thriller & Spanning Karakter Uitgevers December 2012

Engelen van sneeuw

De schrijfstijl van Thomspon is direct en daardoor bij aanvang even wennen. Er zit veel actie in het verhaal en ook gewelddadigheid wordt niet geschuwd.

Kaamos: de periode vlak voor Kerst, de meest sombere tijd van het jaar in Fins Lapland. Een knappe Somalische immigrante wordt dood gevonden midden in een besneeuwd veld, haar lichaam is op gruwelijke wijze verminkt en er staat een racistische spreuk in haar borst gekerfd. Aan het hoofd van het onderzoek staat Kari Vaara, hoofdinspecteur van het plaatselijke politiekorps. Vaara, eens een gelauwerd agent in de grote stad, heeft zich teruggetrokken in zijn geboortedorp om oude wonden te laten helen, maar ziet zich nu voor de zware taak geplaatst om zonder hulp van buitenaf deze zaak op te lossen.

Verbazingwekkend genoeg is Engelen van Sneeuw mijn eerste kennismaking met de Scandinavische thriller. Alle positieve, maar ook minder positieve punten van Finland passeren de revue. Met name de donkere winterse dagen waarin de bewoners geen daglicht zien, spelen een grote rol en zijn bepalend voor de setting. Hoofdpersoon Kari Vaara wordt al snel meegezogen in een moordzaak. Een jonge actrice van Somalische afkomst lijkt om racistische redenen om het leven te zijn gebracht. De moord brengt Vaara weer in contact met zijn ex-vrouw en haar nieuwe liefde. Wat hebben zij ermee te maken?

Er zit een behoorlijke vaart in het verhaal en het blijft niet bij een moord. Er zit veel actie in het verhaal en ook gewelddadigheid wordt niet geschuwd. De schrijfstijl van Thomspon is direct en daardoor bij aanvang even wennen. De diverse karakters zijn goed uitgewerkt. Dit geldt niet alleen voor Vaara, maar tevens voor zijn vriendin en ex-vrouw. Een prima thriller die alle noodzakelijke elementen bevat. Thompson heeft mij weten te vermaken met dit verhaal, maar mij als lezer echt grijpen deed hij niet.

288

9789045202785