Literatuur & Romans De Bezige Bij Juli 2014

En uit de bergen kwam de echo

Het is knap dat Hosseini het hele leven van Pari, inclusief andere familieleden en kennissen, uitbundig weet te beschrijven in dit boek en ook iedereen recht aan doet. Hij weet alle karakters echt tot bloei te laten komen.

Voor de driejarige Pari is haar grote broer Abdullah meer een vader dan een broer. Voor de tienjarige Abdullah is zijn zusje alles. Als Pari noodgedwongen wordt verkocht aan een rijk maar kinderloos echtpaar in Kabul zet dat een reeks gebeurtenissen in gang die een ontroerend en onthutsend beeld geven van de problemen waarmee mensen geconfronteerd worden. Khaled Hosseini volgt zijn personages van Kabul naar Parijs, van San Francisco naar het Griekse eiland Tinos, en weer terug naar Kabul. Hij onderzoekt de vele manieren waarop mensen elkaar liefhebben, elkaar pijn doen en verraden én hoe ze zich voor elkaar opofferen

En uit de bergen kwam de echo heeft behoorlijk veel tijd nodig om op gang te komen en om richting te krijgen. Het duurt lang voor de lezer enigszins weet welke kant het verhaal op gaat en wat de bedoeling is. In het verhaal volgen we meerdere personages en onderlinge verbanden en verhoudingen worden pas later duidelijk. Dit kan nogal eens voor verwarring en onduidelijkheid zorgen bij de lezer. Ik heb stukken gelezen waarvan ik bij aanvang niet doorhad wat het  verband was en wat dit gedeelte toe te voegen had aan het geheel. Pas later in het verhaal wordt dit duidelijk. Het boek lijkt uit meerdere losse verhalen te bestaan die later worden samengevoegd.

Het is knap dat Hosseini het hele leven van Pari, inclusief andere familieleden en kennissen, uitbundig weet te beschrijven in dit boek en ook iedereen recht aan doet. Hij weet alle karakters echt tot bloei te laten komen. Ook wordt duidelijk dat iedereen zijn goede en slechte kanten heeft en elk verhaal twee kanten heeft. Knap dat Hosseini bij de lezer ook enigszins sympathie weet te wekken voor de ‘slechteriken’. Hij weet uitmuntend te beschrijven hoe een enkele gebeurtenis in het leven van Pari haar leven, en dat van velen om haar heen, op zijn kop zet.

En uit de bergen kwam de echo is een mooi verhaal, maar heeft veel tijd nodig om tot bloei te komen. Naar mijn mening teveel tijd. Het heeft dan ook een behoorlijke tijd geduurd voor ik compleet in het verhaal zat en mij daarin kon onderdompelen. Hosseini wist dit met zijn eerdere twee boeken wel te verwezenlijken.

Iemand anders vertelde mij dat ze En uit de bergen komt de echo een mooi boek vond, maar dat De vliegeraar en Duizend schitterende zonnen twee geweldige boeken zijn, meer dan mooi. En daar kan ik het alleen maar hartgrondig mee eens zijn.

416

9789023489900