Thriller & Spanning The House of Books Oktober 2014

En passant

Michelle zit gevangen in haar coma en kan vrijwel niet bewegen, wat als er iets gebeurd? Kreukniet heeft dit goed weergegeven, het is een beangstigend idee en haast verstikkend.

Michelle ligt in een coma na een ernstig auto-ongeluk. Herinneringen aan haar zorgeloze leven komen in flarden voorbij. Een luxe leven in Kralingen met haar succesvolle man, twee kinderen, een vakantiehuis in Zuid-Frankrijk, vrienden, en alles in overvloed. Toch hunkert ze naar meer. Michelle stort zich in een hartstochtelijke affaire met de stoere Jacob, maar ze beseft niet dat iemand haar nauwlettend in de gaten houdt. Terwijl ze aan haar ziekenhuisbed gekluisterd is, lijken al haar geheimen aan het licht te komen. Kan ze haar familie wel vertrouwen? Niets is wat het lijkt, en Michelle moet vechten voor haar leven – en de waarheid.

Sinds lange tijd las ik weer eens een boek van Kreukniet. In het verleden heb ik wel boeken van haar gelezen, maar geen thrillers. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar dit verhaal.

In En passant volgen we Michelle en haar gezin. Michelle ligt in coma en weet niet meer wat er gebeurd is. Het verhaal springt van heden naar verleden; de gedachten van Michelle die in coma ligt, en wat er gebeurd is waardoor ze in het ziekenhuis is terecht gekomen. De lezer krijgt gaandeweg steeds meer te weten over wat zich daadwerkelijk heeft afgespeeld. Michelle kan vrijwel niets en is overgeleverd aan de zorg van het verplegend personeel en haar gezin. Wie zijn er te vertrouwen? Michelle zit gevangen in haar coma en kan vrijwel niet bewegen, wat als er iets gebeurd? Kreukniet heeft dit goed weergegeven, het is een beangstigend idee en haast verstikkend.

Hoewel de personages goed tot hun recht komen en het verhaal prima is opgebouwd, mis ik de nodige spanning. Al van meet af aan is duidelijk wie de dader is. Dit neemt veel spanning uit het verhaal weg. De vraag is echter wie er verder betrokken is geweest en wat hun rol in het geheel is. In het plot krijgt de lezer uiteraard antwoord op deze vragen.

Hoewel het plot goed in elkaar zit en alle lossen eindjes samen komen, vind ik het weinig origineel. De ontknoping ziet de doorgewinterde thrillerlezer al van ver aankomen. Hierin had ik meer creativiteit verwacht.

En passant is desondanks een fijne thriller voor enkele uurtjes ontspannen leesplezier. Weinig spanning en originaliteit, maar prima vermaak voor tijdens de donkere dagen!

312

9789044345391