Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff Oktober 2010

Elfenkoninging

Bernard Hennen heeft in deze serie inmiddels een mooie wereld gecreëerd, gevuld met allerlei verschillende volkeren, gebruiken en omgevingen. Nu je er als lezer meer bekend mee bent, zijn de overschakelingen en beweegredenen makkelijker te volgen.

Verdreven van haar troon vlucht elfenkoningin Emerelle naar de wildernis van de verschroeide landen, een streek van Alfenmark die werd verwoest tijdens de drakenoorlogen. Wanhopig op zoek naar een antwoord op haar vragen, raadpleegt ze het Orakel van de Jadetuin, een machtige sjamaan die de drakenadem beschermt. De uitspraak van de Ouden die het orakel doorgeeft, is raadselachtig, maar Emerelle maakt eruit op dat niet alle elfen haar wereld hebben verlaten. En zo begint ze aan een speurtocht naar de achtergebleven leden van het volk van de schepper. Ze wordt op de hielen gezeten door huurmoordenaars van de jonge trollenkoning Gilmark, die vreest dat Emerelle met haar invloed en macht de troon op de trollen zal heroveren. Gelukkig is hij er ook nog, zwaardmeester Ollowain, die met Emerelle afresit naar het ijzige Noorden om voorgoed een eind te maken aan de heerschappij van de trollen.

Elfenkoninging in het vijfde en laatste deel in de reeks van Bernard Hennen. We volgen vooral Emmerelle, nu niet langer de Koningin van Alfenmark, op zoek naar een wijze om de heerschappij weer in handen te krijgen. Ze krijgt hierin hulp van een aantal onverwachte metgezellen.

Ik was destijds enorm enthousiast over het eerste deel in deze reeks, de daaropvolgende delen waren goed, maar haalden het niet bij het eerste deel. Heeft Elfenkoninging hierin verandering gebracht? Laat ik hierin meteen helder zijn, hoewel ook Elfenkonining een prettig boek om te lezen is en mij geen moment heeft verveeld, is het nog steeds niet zo goed als het eerste deel. Het boek volgt de wat meer traditionele wegen van de Fantasy, een grote queeste, een mysterieus orakel, verschillende metgezellen met hun eigen agenda’s. Emmerelle blijft een boeiend karakter, keihard, maar tegelijkertijd kwetsbaar. Bij tijden meedogenloos, andere momenten vol compassie.

Ook de andere karakters zijn goed weergegeven en weten de lezer te boeien. Daarnaast heeft Bernard Hennen inmiddels een mooie wereld gecreëerd, gevuld met allerlei verschillende volkeren, gebruiken en omgevingen. Nu je er als lezer meer bekend mee bent, zijn de overschakelingen en beweegredenen makkelijker te volgen.

Waarom dan toch nog niet zo goed als deel 1? Waarschijnlijk omdat het boek iets meer de traditionele weg van de fantasy volgt. Deel 1 onderscheidde zich van de grote massa, waar de daaropvolgende delen zich er juist meer mee conformeerden. Desondanks een prima boek, en heb ik deze serie van Bernard Hennen met veel plezier gelezen. Nu maar hopen dat zijn aankomende boeken, ons net zo goed weten te vermaken.

584

9789024532773