Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff November 2008

Elfenbloed

Een cyborg en Elfen. Sci-fi en Fantasy. Een combinatie die vaker is gemaakt, soms geslaagd, soms niet. Lila Black vormt zeker een interessant personage.

De QuantumBom van 2015 veranderen alles. Die was er de oorzaak van dat de fundamentele elementen waaruit alles op de wereld is opgebouwd ingrijpend veranderden: nu, zes jaar later, verkeert de mens in gezelschap van allerlei bijzondere wezens – geheimzinnige Elementaren, vijandige Elfen, Demonen en lieflijke Feeën – met wie het soms moeizaam omgaan is.

Special agent Lila Black zag er ooit uit als een topmodel, maar nu is ze daar niet meer zo zeker van. Na een ernstig ongeluk bestaat ze voor een groot gedeelte uit metaal en kunstmatige onderdelen. Af en toe heeft ze nauwelijks controle over zichzelf: als ze zich bedreigd voelt, verandert ze, soms volstrekt tegen haar zin, in een vechtmachine die moeilijk is tegen te houden. Lila wil helemaal niet in dat half vreemde lichaam zitten. Ze vindt zichzelf lelijk, zelfs onaantrekkelijk en dreigt een minderwaardigheidscomplex op te lopen. Haar persoonlijke problemen zullen echter nog even moeten wachten nu ze – als dekmantel voor haar activiteiten als special agent – bodyguard wordt van een popmuzikant, een Elf nota bene. Ze raakt betrokken bij een machtsspel dat door Elfen is opgezet. Wie ze dan wel en niet kan vertrouwen, is dan niet duidelijk meer…

Een cyborg en Elfen. Sci-fi en Fantasy. Een combinatie die vaker is gemaakt, soms geslaagd, soms niet. Lila Black vormt zeker een interessant personage. De implementatie van alle mechanische onderdelen in haar lijf, hebben invloed op haar zelfbeeld en op haar gehele dagelijkse leven. In een aantal situaties is Lila er blij mee, bepaalde klussen zijn nou eenmaal beter te klaren als je vol zit met moderne snufjes. Op andere momenten jaagt het haar angst aan, met name als ze in ‘combat-mode’ gaat. Ze veranderd dan in een ander persoon die puur gericht is op overleven. Punten voor Robson dat ze ook het psychologische kant van cyborgs beschrijft, vaak wordt dit over het hoofd gezien door auteurs. Het sci-fi gedeelte van het boek zat dan ook wel goed naar mijn gevoel.

Het Fantasy gedeelte is wat minder uitgewerkt. De wezens in dit boek zijn dan wel Elfen en Feeën, het hadden net zo goed buitenaardse wezens kunnen zijn. Ze zijn totaal anders dan mensen, hebben een eigen cultuur en zelfs een eigen wereld. Maar dit wordt allemaal wat vlug uitgelegd. Als lezer blijf je dan met veel vragen zitten. Veel acties en denkwijzen van de ‘fantasy-wezens’ zijn daardoor wat onduidelijk. Wanneer Lila terecht komt in het Elfenrijk wordt het een en het ander nog onoverzichtelijk. Naar mijn gevoel had Robson dit beter uit mogen werken.

Het boek heeft een prima vaart en leest lekker weg. Geregeld lees je over Lila en haar innerlijke strijd, wat het meest interessante aspect van het boek is. Door de informatie die je als lezer beetje bij beetje krijgt, wordt je aangespoord door te lezen om achter de ontknoping te komen.

Robson heeft een redelijk goede mix gemaakt van Sci-fi en fantasy. Er zijn absoluut auteurs die het er minder goed vanaf hebben gebracht. Toch blijven er voor de lezer onduidelijkheden en vragen na het lezen van dit boek. Hopelijk krijgen we in het tweede deel van de reeks meer informatie. Lila Black is in ieder geval interessant genoeg om meer over te lezen.

368

9789024528554