Literatuur & Romans Karakter Uitgevers Juni 2014

Élégance

Het verhaal blijft ook wat oppervlakkig helaas, het had zoveel meer kunnen zijn, want het onderwerp is wel erg leuk. Het verhaal mist de magie die ik voelde bij het andere boek dat ik van deze auteur las.

Louise Canova, 32 jaar, is een Amerikaanse die in Londen woont met haar Engelse echtgenoot, een acteur. Ooit was ze actrice, nu werkt ze achter de kassa van een theater. Haar huwelijk is een beetje een sleur, haar echtgenoot is meer bezig met het huis en de tuin dan met zijn vrouw en ze hebben al in geen jaren met elkaar gevrijd. Maar het is veilig en vertrouwd, dus wat zou ze klagen? Als ze op een dag in de spiegel iemand ziet die ze niet kent weet ze dat er toch iets moet veranderen. Toevallig komt ze bij een van haar talloze speurtochten door tweedehandsboekwinkels een dun grijs boekwerkje tegen met de titel Élégance, een soort encyclopedie die belooft iedere vrouw in een elegante dame te veranderen. Louise heeft haar heilige graag gevonden. De schrijfster, Madame Dariaux, heeft adviezen voor ieder aspect van het leven. Langzaam verandert Louise met de hulp van Madame in een elegante zelfverzekerde dame en de mensen zien haar weer staan, alleen haar eigen echtgenoot nog steeds niet. Het blijkt dat elegantie toch niet overal het antwoord op is…

De cover van dit boek vind ik echt prachtig en de opzet van het verhaal is erg leuk zo met aan het begin van ieder hoofdstuk een fragment uit het (echt bestaande!) boek van Madame Gariaux. Van A tot Z wordt er ieder hoofdstuk een onderwerp aangesneden, zoals Accessoires, Juwelen, Lingerie, Restaurants, etc. En in dat hoofdstuk komen die tips van Madame in het leven van Louise van pas. Het verhaal leest vlot weg en de setting is tijdloos. Het verhaal had ook zo tientallen jaren geleden kunnen afspelen; ondanks dat het in onze tijd plaatsvindt, had ik vaak gewoon beelden uit de jaren vijftig in mijn hoofd zitten. De zoektocht van Louise naar zichzelf gaat met vallen en opstaan en is leuk om te volgen. Maar doordat de hoofdpersoon een beetje manisch op me overkwam ergerde ik me soms wel aan haar, ze reageerde me iets te overdreven op sommige gebeurtenissen.

Het verhaal blijft ook wat oppervlakkig helaas, het had zoveel meer kunnen zijn, want het onderwerp is wel erg leuk. Het verhaal mist de magie die ik voelde bij het andere boek dat ik van deze auteur las, De Parfumeur. Daar was ik echt helemaal weg van. Ik had erg hoge verwachtingen van dit boek en die zijn jammer genoeg niet helemaal waargemaakt. Ik heb dan ook één tip voor je: als je beide boeken wilt lezen, lees dan eerst Élégance en daarna De Parfumeur.

288

9789045207568