Bundels, Columns, Strips Sirene Februari 2007

Eilandergevoel

Pam van Vliet weet met humor en eerlijkheid de lezer te boeien. Al snel word je nieuwsgierig naar volgende columns van haar hand. Dit zorgt ervoor dat je het boek maar moeilijk aan de kant kunt leggen.

Pam van Vliet levert met Eilandergevoel haar derde boek vol columns af. Eerder al werden haar columns gepubliceerd in de boeken Ik sla je er wel doorheen! en Niets mannelijks is mij vreemd. In Eilandergevoel draait het om het spanningsveld tussen drang naar vrijheid en de wens een deugdzaam leven te leiden. Is het huiselijk geluk of toch de verleiding van het avontuur aantrekkelijker?

In het boek komen zowel columns over het huiselijke als het avontuurlijke voor. Op een eigentijdse en eerlijke manier beschrijft Pam van Vliet haar weg door het leven. Zij schuwt geen enkel onderwerp en dat maakt haar columns eerlijk en oprecht. Ik heb er bewondering voor dat zij geen taboes kent in haar columns. Er komen diverse onderwerpen aan bod en Pam van Vliet geeft hier ongezouten haar mening of visie op. Ook komen in haar columns af en toe dezelfde onderwerpen voor, zoals de Waddeneilanden en hardlopen. Zo wordt er niet van de hak op de tak gesprongen en blijft de grote lijn duidelijk.

Ook bevat elk van haar columns bevat een scherpe eindregel. Dit maakt dat de hele column op zijn plaats valt, precies zoals het hoort dus. Die laatste regel zorgt er vaak voor dat je de column nog even overdenkt of dat je juist met een schaterlach de bladzijde omslaat voor de volgende column dat het boek rijk is.

Pam van Vliet weet met humor en eerlijkheid de lezer te boeien. Al snel word je nieuwsgierig naar volgende columns van haar hand. Dit zorgt ervoor dat je het boek maar moeilijk aan de kant kunt leggen. Even snel tien minuutjes lezen tussendoor was er voor mij niet bij. Ik bleef minstens een half uur in het boek hangen voordat ik het even aan de kant kon leggen. Het boek is zeker een topper in het genre gebundelde columns.

160

9789058314543