Literatuur & Romans Atlas Contact Maart 2016

Efter

Het motief vind ik persoonlijk wat mager en hier had ik meer creativiteit van Bervoets gewaardeerd.

Efter speelt in een nabije toekomst waarin artsen en wetenschappers verliefdheid als psychische aandoening zijn gaan beschouwen. De medische industrie springt gretig op de nieuwe diagnose in. Er openen klinieken tegen liefdesverslaving. En farmaceut Fizzler wil als eerste een geneesmiddel tegen verliefdheid op de markt brengen: Efter. In Efter volgen we negen personages die met de introductie van het medicijn te maken krijgen. Allemaal hebben ze een eigen agenda, allemaal worstelen ze met eigen problemen en twijfels, allemaal proberen ze orde aan te brengen in een steeds chaotischer werkelijkheid.

Bij aanvang is het even inkomen in het verhaal. De lezer maakt kennis met de verschillende personages en dat heeft tijd nodig. Het duurt daardoor zeker de eerste 100 bladzijden alvorens ik in het verhaal zit. Daarna begin ik de personages te kennen en de verbanden te zien. Vanaf dat moment wordt het verhaal steeds aantrekkelijker om te lezen en krijgt het richting. Toch vind ik niet alle personages even goed uitgewerkt, wat  maakt dat ze niet allemaal tot leven komen.

Zoals we van Bervoets gewend zijn doet ze een behoorlijk beroep op je verbeeldingsvermogen en is het verhaal wat surrealistisch. Op het verhaal volledig tot zijn recht te laten komen moet je hier wel voor open staan.

De plot zit goed in elkaar en komt voor mij onverwacht. Het motief vind ik persoonlijk wat mager en hier had ik meer creativiteit van Bervoets gewaardeerd. Het motief is behoorlijk voor de hand liggend en dat is jammer. Ondanks dat is Efter een typisch Bervoets boek dat de fans blind kunnen aanschaffen.

315

9789025447144