Literatuur & Romans De Geus Januari 2010

Een zomer in India

Een zomer in India een mooie samensmelting van de westerse cultuur met de eeuwenoude Indiase tradities. Juist aan de verschillen en overeenkomsten van beide culturen heeft Mitchell veel aandacht geschonken.

Sarla’s moeder dwarsboomt de vakantieplannen als ze op het laatste moment voor haar werk als journaliste wordt uitgezonden naar Tarekstan om verslag uit te brengen van de oorlog die daar woedt. Sarla is bitter teleurgesteld, maar bedenkt al snel een nieuw plan: ze gaat naar India, naar haar opa en oma, om daar de zomer door te brengen. Nana en Nani wonen in Daroga, ver weg van Sarla’s vertrouwde Londen. Het mysterieuze meisje Bina en zij zijn op elkaar aangewezen. Sarla laat zich onderdompelen in de gebruiken en tradities van India. Dan hoort ze van het bestaan van de koningin van de heuvels, Shobarani, en leert de waarheid over haar afkomst. Ze weet dat het een zomer zal worden om nooit meer te vergeten.

Een zomer in India een mooie samensmelting van de westerse cultuur met de eeuwenoude Indiase tradities. Juist aan de verschillen en overeenkomsten van beide culturen heeft Mitchell veel aandacht geschonken. Het verhaal wordt afgewisseld door de verschillende personages die in het boek voorkomen. Dit maakt het verhaal interessant en krijgt tekens weer een andere invalshoek. Het boek is dan ook vlot geschreven en leest makkelijk weg. Vooral de Indiase tradities waaraan sterkt wordt vastgehouden door de oudere generaties zijn soms echt schokkend; meisjes moeten niet studeren, maar gauw trouwen met een vreemde man waarvan de familie vindt dat het een geschikte keuze is. Zelf hebben ze weinig te zeggen en moeten ze de familie-eer hoog houden, ten koste van zichzelf. De waarheid over de afkomst van de meisjes is onverwachts en geeft het boek iets extra om mee af te sluiten.

256

9789044515947