Literatuur & Romans Mei 2014

Een weeffout in onze sterren

Een weeffout in onze sterren is een boek dat een groot publiek zal weten te bekoren. En ook na het lezen van het boek zal ik blijven zeggen dat je de film echt MOET zien!

Kun je het je voorstellen hoe het is als je wordt opgegeven door de artsen, maar toch nog doorleeft? Dat overkomt Hazel, de hoofdpersoon van Een weeffout in onze sterren. Dankzij een nieuw medicijn wordt haar leven gerekt. John Green beschrijft in deze roman hoe zij gaat studeren en als normaal, niet-ziek persoon wordt behandeld. Ze ontmoet Gus, die kanker heeft overleefd en daardoor een been mist. Samen gaan ze op zoek naar de schrijver van Hazels lievelingsboek: An Imperial Affliction van Peter Van Houten. Deze roman over een ziek meisje eindigt midden in een zin. Hoe loopt het boek af?

Een weeffout in onze sterren is in korte tijd uitgegroeid tot een ware klassieker. De film had ik al gezien voordat ik het boek gelezen had. Ik beken: het is een van de weinige films waarbij ik een traantje gelaten heb. In mijn omgeving verkondigde ik tegen iedereen die de film nog niet gezien had, dat ze deze vooral moesten gaan kijken. Maar dan werd het ook weleens tijd dat ik het boek zou gaan lezen.

Wat meteen een groot nadeel is bij aanvang van het boek is dat ik al weet hoe het verhaal zal eindigen. Wellicht is dat ook meteen een voordeel zodat ik mijzelf hiertegen kan wapenen. Tijdens het lezen wordt al snel duidelijk dat de film bijna een 1 op 1 kopie is van het boek. Er is maar heel weinig geschrapt of aangepast. Dat maakt meteen dat ik wat moeite heb om het boek op te pakken. Het lijkt zo op de film, dat ik al exact weet wat er gaat gebeuren en ik welke volgorde.

Los daarvan is Een weeffout in onze sterren gewoon een prachtig boek. Heftig en ontroerend. Een shock… De onverwachte wending in het verhaal, de klap die je als mokerslag in het gezicht treft. Net op het moment dat je alle personages in je hart sluit gebeurt er dit..

Ik vind het te prijzen dat Green in het verhaal niet het accent op de ziekte legt, ondanks dat de kanker altijd en overal in het verhaal aanwezig is. Het bedelft de lezer niet onder allerlei ziekenhuisbezoeken en onderzoeken. Hij kiest ervoor om de focus te leggen op de band die Gus en Hazel opbouwen en de langzaam ontluikende verliefdheid. Een romance ontstaan onder heftige omstandigheden.

BadgesKlassiekerVerfilmd

264

9789047706618