Literatuur & Romans Karakter Uitgevers Augustus 2014

Een ster voor mevrouw Blake

De diversiteit aan personages zorgt voor een heerlijk diepgaand en afwisselend verhaal met soms zelfs een vleugje humor.

Een ster voor mevrouw Blake is een roman over vijf karaktervolle vrouwen, maar vooral moeders die op weg zijn naar de laatste rustplaats van hun zoon om definitief afscheid van ze te nemen. De vrouwen maken voor het eerst kennis met elkaar voor ze aan hun reis beginnen: Katie, een Ierse dienstmeid uit Massachusetts; Minnie, vrouw van een Russische kippenboer van Joodse afkomst; Bobbie, een rijke dame uit Boston; Wilhelmina, een voormalige tennisster in precaire mentale toestand en Cora Blake, een alleenstaande moeder en bibliothecaresse uit Maine.

Cora Blake heeft bijna haar hele leven in een klein vissersdorpje aan de kust in Maine gewoond en zorgt voor de drie dochters van haar overleden zus in de hoop de leegte te vullen die haar zoon Sammy, die is omgekomen tijdens de laatste dagen van de oorlog, heeft nagelaten. Maar ze is niet voorbereid op wat haar tijdens deze onvoorspelbare reis te wachten staat.

De vijf vrouwen hebben allemaal één ding gemeen: zij hebben allen een kind verloren tijdens de Eerste Wereldoorlog. Deze dramatische gebeurtenis zorgt meteen voor een band tussen de vrouwen. Uiteraard hadden ze elkaar liever onder andere omstandigheden ontmoet. De vrouwen hebben allemaal een verschillend karakter met allen een andere familiaire achtergrond. De sociale statussen verschillen dan ook behoorlijk. De personages variëren van een Joodse dame tot een weduwe die leeft in armoede. De diversiteit aan personages zorgt voor een heerlijk diepgaand en afwisselend verhaal met soms zelfs een vleugje humor.

Het duurt even voordat je in het verhaal komt, maar de schrijfstijl is zo pakkend dat dit na een tijdje geen probleem meer is. Tevens is het leuk om te vermelden dat de Smith inspiratie heeft gehaald uit echt bestaande personen en flink wat research heeft gedaan. Kortom, een stukje geschiedenis welke prachtig verwerkt is in Een ster voor Mevrouw Blake.

368

9789045204475