Waargebeurd Mistral April 2010

Een rugzak vol condooms

Een intrigerend boek dat zeker het lezen waard is. Helemaal voor personen die geïnteresseerd zijn in andere culturen en in het doen van vrijwilligerswerk in een ver en onbekend land.

Sceptisch begon ik aan het lezen van het boek Een rugzak vol condooms. Dit vanwege de titel van het boek en omdat het geschreven is door een voormalig playmate. Al meteen krijg je het idee dat zij de kortdurende roem van een blootreportage probeert vast te houden door liefdadigheidwerk te doen in Zuid Afrika. Niets is minder waar! Meike heeft een lastige jeugd: regelmatig geschorst, net aan haar havo diploma gehaald, niet goed overweg kunnen met haar stiefmoeder en dus maar op haar zestiende het huis uit. Per toeval krijgt ze van haar vader een lijst in handen voor vrijwilligerswerk. Ze besluit het land dat het verste van Nederland ligt te kiezen: Zuid Afrika.

Eenmaal terug van haar missie beseft Meike dat zij wel degelijk een doel heeft in het leven, ze heeft haar passie gevonden. Deze passie beschrijft ze in haar boek. Het boek vertelt de mooie maar ook zeker de minder mooie kanten van vrijwilligerswerk. Het harde werken en het tegengewerkt worden door allerlei instanties. Meike merkt al snel dat haar blanke huid een bepaalde voorrang betekent, en die voordelen die ze door haar huidskleur kan krijgen zet ze dan ook in om de lokale bevolking te helpen. Ondanks haar tomeloze inzet zijn er ook enkele onoverkomelijke schrijnende sterfgevallen.

Leuke aan het boek is dat het enkele foto’s bevat. Ik had echter nog wel veel meer foto’s willen zien! Dan gaat het verhaal echt leven en kan de lezer zich er een voorstelling bij maken.

Een intrigerend boek dat zeker het lezen waard is. Helemaal voor personen die geïnteresseerd zijn in andere culturen en in het doen van vrijwilligerswerk in een ver en onbekend land. Is dat net een brug te ver? Dan biedt Meike aan het eind van het boek tevens de kans om de stichting financieel te steunen.

192

9789049998356