Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Juli 2007

Een roos van bloed

Een roos van bloed is een bloedstollend en soms schokkend verhaal over de zoektocht naar een seriemoordenaar die het gemunt heeft op kinderen. Hierbij komt ook het Afrikaanse verleden en politieke kwesties om de hoek kijken.

De gruwelijke moord op een dakloze jongen brengt de Zuid-Afrikaanse profielschetser Clare Hart naar Walvisbaai, in het buurland Namibië. De verarmde geïsoleerde havenstad, die de onmetelijk grote Namibische woestijn als achterland heeft, wordt geteisterd door drugs, aids en criminaliteit. Als er nog meer jongens vermoord worden gevonden op in het oog springende plaatsen, zoals een speeltuin, vermoedt men dat er een seriemoordenaar aan het werk is, al lijkt die wel onzichtbaar te zijn.
Al snel ontdekt Clare dat niets is wat het lijkt in Walvisbaai. Ze ontmoet steeds meer mensen die de jongens hebben gekend, of gezien, maar de meesten werken niet echt mee.

Een roos van bloed is een bloedstollend en soms schokkend verhaal over de zoektocht naar een seriemoordenaar die het gemunt heeft op kinderen. Hierbij komt ook het Afrikaanse verleden en politieke kwesties om de hoek kijken. Zo komen de apartheid en corruptie onder agenten in Namibië naar voren. Dit geeft het verhaal meer diepgang. Orford geeft het beeld van de moordenaar(s) langzaamaan prijs, waardoor je graag verder leest.

Je volgt Clare en komt veel te weten over haar manier van onderzoeken. Als het eerste kind dan is gevonden zit je als lezer gelijk goed in het verhaal. Naast de onopgeloste moorden waar Clare aan werkt sijpelt haar liefdesverhouding met hoofdinspecteur Riedwaan Faizel door het verhaal heen. Hij helpt haar met zijn connecties in het Namibische en Kaapse werkveld. Dit heeft Orford subtiel gedaan en geeft Een roos van bloed een licht romantisch tintje wat aangenaam is in deze thriller. Kortom, een leuk boek met een verrassend einde.

352

9789021800882