Literatuur & Romans Mistral Mei 2009

Een rebelse meid

Een rebelse meid is een interessant en ontroerend verhaal over rijk en arm in Sri Lanka. Vooral de klassenverschillen worden in dit verhaal sterk naar voren gehaald. Het laat zien wat sterke vrouwen die onderdrukt worden kunnen doorstaan en overleven. Fascinerend.

Latha voelt vanbinnen dat ze meer is dan een dienstmeid, dat ze recht heeft op verfijnde dingen als limoenlimonade en rozenzeep – die ze dan ook steelt als niemand kijkt. Ze droomt van nieuwe schoenen, helemaal van haarzelf. Maar haar leven wordt bepaald door de Vithanages, de familie die haar als bediende in huis nam toen ze vijf jaar oud was. De vernederende manier waarop mevrouw Vithanage Latha op haar plaats zet als ze om haar loon vraagt, doet iets in haar knappen.

Biso is een jonge, wanhopige moeder die met haar drie kinderen wegvlucht van haar man. Maar op weg naar haar familie, op zoek naar een nieuw leven, vindt ze onverwachte tegenslagen op haar pad. Biso en Latha staan op een tweesprong, en ze weten niet welke gevolgen hun keuzes zullen hebben. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor elkaar en voor de mensen om hen heen.

Een rebelse meid is een interessant en ontroerend verhaal over rijk en arm in Sri Lanka. Vooral de klassenverschillen worden in dit verhaal sterk naar voren gehaald. Het laat zien wat sterke vrouwen die onderdrukt worden kunnen doorstaan en overleven. Onthutsend is de manier waarop rijk tegen arm aankijkt en onbegrijpelijk is het dat de hogere kaste bedienden niet eens het licht in de ogen gunt. Bedienden worden neerbuigend behandeld en dagelijks wordt hen duidelijk gemaakt dat ze niets beters verdienen dan wat ze krijgen.

Je leest het verhaal van twee vrouwen die beide levens veranderende gebeurtenissen meemaken. De verhaallijnen van Latha en Biso lijken naast elkaar te lopen, maar pas verder in het boek wordt duidelijk hoeveel de twee met elkaar verweven zijn. De vrouwen maken mooie en treurige gebeurtenissen mee en je ontwikkeld een groot medeleven voor Latha en Biso. Je wilt dat ze kunnen vluchten uit hun situatie en je blijft hopen dat het ze lukt. Het boek is tot het eind vol van spanning en intriges en brengt een verrassend plot.

Een prachtig verhaal dat de cultuur en leefwijze van dit boeiende Aziatische land dichterbij brengt. In één woord fascinerend.

336

9789049951054