Literatuur & Romans A.W. Bruna Oktober 2016

Een liefde in Rome

Een hoogstaand stukje literatuur is het niet, een heerlijk feelgood verhaal wel degelijk.

De jonge kunstenares Alice reist niet alleen naar Rome voor inspiratie, maar ook voor een laatste avontuur, voordat ze zich settelt met haar verloofde. Bestaat er zoiets als liefde op het eerste gezicht, en zou zij het ooit meemaken? Meg en Alec zijn in Rome voor een romantische vakantie. Die kunnen ze wel gebruiken sinds hun drukke leven met kinderen en carrières het heeft gewonnen van de romantiek. Constance en Lizzie zijn in Rome om de as te verstrooien van Henry, Constances geliefde echtgenoot en Lizzies broer. Constance en Henry hebben elkaar tientallen jaren geleden leren kennen in Rome, maar Lizzie weet niet wat het echte verhaal is achter die ontmoeting – en welke geheimen hun reis aan het licht zal brengen…

Het verhaal is opgebouwd uit drie verschillende verhaallijnen en zijn allen even interessant. Het is knap van de auteur dat hij weet te voorkomen dat ik een voorliefde ontwikkel van een van de verhaallijnen. In het verhaal staan verschillende koppels centraal; twee oudere dames, een jong verliefd stel en een echtpaar met huwelijksproblemen. Allen spreken de lezer stuk voor stuk aan, dit komt mede door de diversiteit in de personages en de koppels.

Ieder hoofdstuk begin met een bepaalde quote. De schrijfstijl van Lamprell is pakkend maar wel wat simpel. De hoofdstukken zijn kort en lezen zodoende makkelijk weg. Ook leer je gedurende het verhaal nog wat over Rome. Enkele hoofdstukken beginnen met een kleine inleiding over de geschiedenis van Rome, maar dat is niet altijd even interessant. Dat Rome zelf wordt opgevoerd als verteller is dan wel weer een zeer origineel uitgangspunt. En voor de lezers onder ons die er weleens geweest zijn, biedt het ook nog wat herkenningspunten.

Een hoogstaand stukje literatuur is het niet, een heerlijk feelgood verhaal wel degelijk. De cover is kleurrijk en door de vakantiesfeer die het uitstraalt krijg je er zelf ook meteen een vakantiegevoel van.

262

9789400507616