Waargebeurd Moon September 2013

Een jaar offline

Dat het je aan het denken zet over je eigen online gedrag is een gegeven. Wat je er vervolgens mee doet is een tweede.

De 24-jarige Bram is een online man. Hij loopt voortdurend rond met zijn iPad, zit op Twitter, Facebook en LinkedIn, bezoekt dagelijks YouTube en Spotify, heeft een Gmail-account en krijgt voortdurend nieuwe mails, tweets, berichtjes, likes, requests, meldingen en bliepjes. In een poging om van zijn verslaving af te komen gaat hij een jaar offline. Maar hoe blijf je op de hoogte zonder Facebook? En hoe spreek je wat af zonder mobieltje? Hij loopt zijn vrienden mis in de kroeg en belandt in allerlei schimmige plaatsen, maar hij haalt ook ineens de hoogste cijfers van de klas en heeft na jaren weer contact met zijn Portugese vader.

Een jaar offline is echt een boek van deze tijd. Iedereen is tegenwoordig 24/7 bereikbaar en vaak online. Bij Bram loopt het wel heel erg de spuigaten uit: elke dag is hij ruim 4 uur online te vinden. En niet alleen werk gerelateerd, maar vooral voor zijn plezier. Hij kijkt online filmpjes, zit op Facebook, Twitter, LinkedIn en op Spotify. Ook wil hij op de hoogte blijven van het laatste nieuws. In het geval van Bram lijkt het zelfs dwangmatig. Redt hij het om een jaar offline te leven?

Al lezend kom je erachter dat de uitdaging groter is dan in eerste instantie gedacht. Offline betekent ook écht offline, dus ook geen e-mail voor je werk of studie. Dat blijkt al snel een probleem als Bram stage moet gaan lopen. Hetzelfde geldt wanneer hij zich voor school in moet schrijven voor nieuwe vakken, dit kan eigenlijk alleen maar online. Daar had ik nog niet over nagedacht… De lezer wordt met zijn neus op de feiten gedrukt dat werkelijk alles vandaag de dag online gebeurt. Je wordt eigenlijk gedwongen om hierin mee te gaan. Wat 10 jaar geleden nog heel normaal was, mag vandaag de dag een behoorlijke uitdaging genoemd worden.

Interessant om te zien is ook hoe de omgeving van Bram op zijn project reageert, ook zij merken dit in hun omgang met hem. Je kan niet meer zomaar en afspraak afzeggen een paar minuten van te voren. Bram is minder goed bereikbaar en reageert minder snel en dat kan nog wel eens voor frustraties zorgen.

Bram heeft er een interessant project van gemaakt en het boek is attractief om te lezen. Het bevat foto’s, brieven, fragmenten van zijn begeleider en opdrachten van zijn vriend in het buitenland. Naast het offline gedeelte maken we ook de avonturen van Bram mee tijdens zijn reis in Colombia en in zijn zoektocht naar zijn biologische vader in Portugal.

Geen zware literaire kost, maar een boek helemaal van deze tijd, herkenbaar en een verhaal dat de lezer met zijn neus op de feiten drukt. Dat het je aan het denken zet over je eigen online gedrag is een gegeven. Wat je er vervolgens mee doet is een tweede. Luchtig maar interessant!

173

9789048817818