Literatuur & Romans The House of Books Oktober 2010

Een jaar later

Een jaar later is een bewonderenswaardig verhaal over het verlies dat de nabestaanden van de 9/11 slachtoffers met zich meedragen.

11 september World Trade Center, één jaar later. Op 10 september 2001 vertelt Kyle aan zijn zus Cat dat hij een zoontje heeft van drie maanden oud dat hij nog nooit heeft gezien. De volgende dag gaat Kyle naar zijn werk in Manhattan en komt niet meer terug. Cat besluit op zoek te gaan naar de baby en ontdekt dat ook diens moeder bij de aanslag op de Twin Towers is omgekomen. Ze is vastbesloten het weeskind in huis te nemen als ze het kan vinden. Een jaar later is Cat het jongetje bijna op het spoor. Maar eerst gaat ze haar vader opzoeken in Californië. Hij is oud en ziek en wil Cat dringend spreken.

Een jaar later is een bewonderenswaardig verhaal over het verlies dat de nabestaanden van de 9/11 slachtoffers met zich meedragen. We volgen Cat, die haar broer Kyle heeft verloren, en haar vader Sam die in Kyle zijn zoon is verloren. Deze personages volgen elkaar telkens op waarbij Lasser laat zien hoe zij het verdriet verwerken. Deze afwisseling geven het verhaal haar diepgang. Een mooie toevoeging aan het verhaal is dat Cat op zoek gaat naar het vermoedelijke zoontje van Kyle. Wat er gebeurd wanneer zij het jongetje daadwerkelijk vindt is vrij onverwachts en brengt enige tragedie met zich mee. Wel moet ik zeggen dat ik had verwacht dat de terroristische aanslag op het WTC meer naar voren zou komen. Het verhaal er omheen had intenser mogen zijn. Het is een mooi verhaal, maar niet erg ontroerend, wat ik jammer vind.

223

9789044325751