Chicklit VBK Media April 2015

Een huis in Frankrijk

Een huis in Frankrijk is een boek voor liefhebbers van het genre. Weinig vernieuwend en verrassend, maar fijn vermaak aan het zwembad of op het strand tijdens de zomervakantie.

Melanie woont in een prachtig opgeknapt landhuis in Frankrijk. Ze is hierheen gegaan voor de liefde van haar leven, maar die heeft haar verlaten. Nina heeft een leuke baan en een ogenschijnlijk goede relatie. Wat ze verborgen houdt, is dat ze wordt mishandeld en dat ze op de vlucht is. Jessica kan haar baan als manager eigenlijk niet aan en kampt met eenzaamheid – en een alcoholprobleem. Suus heeft het misschien nog het beste op orde. Maar ook dat is schijn, want ze heeft grote financiële problemen… en is zwanger van een derde kindje. Wanneer de vier vroegere vriendinnen bij elkaar komen in Melanies huis in Frankrijk, blijkt dat niemand het zo goed voor elkaar heeft als ze graag zou willen. De vrouwen slaan de handen ineen om het tij te keren.

Een huis in Frankrijk is een echte feelgood roman en dat brengt de nodige plus- maar zeker ook minpunten met zich mee. De Wit kiest voor vier heel verschillende hoofdpersonen en daar heeft ze goed aan gedaan. Dit brengt afwisseling in het verhaal en zorgt ervoor dat de lezer zich altijd wel met een van de vier dames kan identificeren.

De Wit neemt ruimschoots de tijd om het verhaal op te bouwen. Teveel tijd naar mijn mening. Op de achterflap staat duidelijk vermeld dat de vier vriendinnen samenkomen in Frankrijk, toch duurt het nog ruim 100 bladzijden voor ze daadwerkelijk op reis gaan. Vooral de verhaallijn van Susan neemt veel bladzijden in beslag. Op een gegeven moment bekruipt mij het gevoel dat ik het nou wel weet en neig ik er zelfs naar haar een aanstelster te vinden. Ze gaat in mijn irritatiezone zitten. Gelukkig geven de andere drie personages wat tegenwicht.

Het verhaal komt pas echt goed op dreef wanneer ze in Frankrijk arriveren. Gaandeweg vinden de vriendinnen elkaar terug en komt de ware aard van iedereen naar boven. Dit heeft De Wit herkenbaar en interessant weten weer te geven. In deze tijd houdt iedereen de schijn op middels Facebook, maar echte vrienden prikken daar doorheen. Met name de ongemakkelijke stiltes en moeizame discussies zijn treffend.

Gaandeweg het verhaal beginnen de hoofdstukken met een korte alinea vanuit het perspectief van Marie, de huishoudster van Melanie. Bij aanvang vind ik dit nog een leuke toevoeging, het doet mij zelfs denken aan de voice-over aan het begin van iedere aflevering van Desperate Housewises. Later in het verhaal vind ik de overdenkingen van Marie naar het kinderachtige neigen en dat is jammer. Het wordt voorspelbaar en weinig verrassend.

Dat is meteen waar ik tegenaanloop in het plot. Natuurlijk komt alles goed, daar is het het type boek voor. Maar ik vind het erg jammer dat het lijkt alsof je alleen gelukkig kunt worden als je de ware liefde hebt gevonden. Mij bekruipt het gevoel dat het leven alleen zin heeft met een man aan je zij. Dit irriteert mij en doet afbreuk aan een verder prima verhaal.

Dit boek telt  mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

304

9789401904384