Thriller & Spanning Ellessy Juni 2012

Een hete kille zomer

Een hete kille zomer beschrijft het verhaal van de studente Lente die op een internationaal zomerwerkkamp gaat naar de Franse Pyreneeën. De ruïne waar het kamp zich bevindt, staat op een idyllische, maar afgelegen plek. De Finse Myrtte en Lente trekken al snel veel met elkaar op. Met haar landgenoot Peter heeft ze wat minder raakvlakken, maar dat is niet storend. Wat Lente wel direct opvalt, is dat er een onaangename kille sfeer hangt in het kamp. Dit terwijl de zon hoog aan de hemel staat te branden.

Al snel merkt Lente dat de kille sfeer niet het enige vreemde is op dit kamp. De begeleiders – de Franse Ray en Vince – lijken twee persoonlijkheden te hebben. Soms ontzettend begaan met iedereen uit het kamp, soms onwerkelijk hard. Er zijn dagen dat er continu hard gewerkt wordt in de brandende zon, terwijl andere dagen er een bizarre stilte heerst op het kamp. Wanneer Lente probeert te achterhalen wat hier de reden van is, komt ze voor een schokkende ontdekking te staan.

Het verhaal is goed bedacht en maakt je zeker nieuwsgierig naar de afloop. Echter heeft de auteur gekozen om naast het verhaal over het zomerkamp nog twee andere levensverhalen bloot te leggen. Mensen die op een bepaalde manier betrokken raken bij het zomerkamp – maar waarvan je een hele voorgeschiedenis krijgt opgelepeld. Hierdoor wordt het verhaal onoverzichtelijk en springt het meer dan eens nogal van de hak op de tak. Zo sta je in de verzengende hitte in de Franse Pyreneeën, zo ben je opeens in Nederland, bij de vrouw van August, die momenteel aan het wandelen is in het Franse gebergte. De details van zijn leven die je krijgt opgediept zijn te veel van het goede en doen het oorspronkelijke verhaal geen eer aan. Door het enorme aanbod van details en de verschillende levensverhalen die door elkaar heen lopen, is het nogal een rommelig geheel. Je springt van Nederland naar Frankrijk, om net zo snel weer in Nederland te belanden, maar dan krijg je opeens weer nieuws over het leven van iemand anders.

Het voordeel is dat de schrijfstijl nog enigszins vlot verloopt, waardoor het niet al te zwaar valt om door te lezen. Ten slotte wil ik wel ontzettend graag weten hoe het verhaal zal aflopen. Helaas sla ik met een lichtelijke kater het boek dicht…

255

9789086601868