Overige De Boekerij Juli 2010

Een held van een hond

Een held van een hond is een ontroerend verhaal over verlies, tegenslagen, overwinningen en bovenal levenskracht. De hoofdstukken wisselen tussen Allen en Sandra en geven je ieder hun eigen versie van hun levensverhaal.

Allen Parton werd begin jaren negentig als militair tijdens de Golfoorlog uitgezonden, terwijl zijn vrouw thuis met twee jonge kinderen achterbleef. Tijdens een ongeluk liep Allen een ernstige hoofdwond op dat hij zwaar gehandicapt werd en zelfs het grootste deel van zijn geheugen kwijt was – hij kon zich zijn vrouw en zijn kinderen niet eens herinneren… Sandra was opgeleid als verpleegster en hoopte door intensieve zorg Allen te helpen. Jaren van revalidatie hielpen wel iets, maar de Allen van na het ongeluk was niet meer de Allen aan wie ze ooit haar jawoord gaf. Sandra moet alles op alles zetten om haar echtgenoot, en de vader van haar twee kinderen, niet voorgoed te verliezen. En toen was daar Endal: een labradorpuppy met zijn eigen problemen. Een banjer, die zich keer op keer in de nesten werkte.

Een held van een hond is een ontroerend verhaal over verlies, tegenslagen, overwinningen en bovenal levenskracht. De hoofdstukken wisselen tussen Allen en Sandra en geven je ieder hun eigen versie van hun levensverhaal. Wat de familie Parton overkomt als Allen verongelukt is werkelijk hartverscheurend. Telkens als het allemaal een beetje beter gaat, krijgen ze telkens weer een terugval. Van Allen’s gezondheid of van de financiële klappen die de overheid uitdeelt, omdat het ongeluk buiten werktijd gebeurde. De kracht die Sandra laat zien om haar gezin te redden is ongelooflijk. Als dan eindelijk de pup Endal in hun leven komt breekt er een betere tijd aan. Hoe Allen Parton en Endal met elkaar omgaan is bewonderenswaardig en mooi. Ze zijn echt voor elkaar gemaakt.

Allen Parton en zijn vrouw Sandra hebben hun verhaal met veel liefde voor elkaar verteld. Een erg mooi en aangrijpend boek.

285

9789022555460