Literatuur & Romans De Boekerij Oktober 2012

Een goede raad

Op het moment dat je eenmaal alle personages hebt leren kennen, zit je meteen goed in het verhaal. Toch duurt het lang voor je daadwerkelijk door hebt waar het verhaal heengaat. Je blijft als lezer lang in het ongewisse. Tot je blij het plot komt. Dan blijkt wat echt belangrijk is in het leven en hoe alles uit elkaar kan vallen.

Wanneer Barry Fairbrother onverwacht sterft, zijn de bewoners van Pagford geschokt. Pagford is ogenschijnlijk een idyllisch Engels plattelandsdorp, met een charmant marktplein en een oude abdij, maar achter die fraaie facade gaan grote conflicten schuil. Tussen rijk en arm, tieners en hun ouders, vrouwen en hun echtgenoten, leraren en hun leerlingen… In Pagford is niets wat het lijkt. De lege stoel die Barry achterlaat in de gemeenteraad is de aanleiding tot de grootste strijd die het dorp ooit heeft gekend. Wie zal zegevieren in deze verkiezingen vol opportunisme, valsheid en verbijsterende onthullingen? Een goede raad is J.K. Rowlings eerste literaire roman. In dit bijzondere boek onderzoekt een van ’s werelds beste vertellers de grote vragen van onze tijd.

De verwachtingen zijn hooggespannen, aangezien dit het eerste boek is voor volwassenen van Harry Potter auteur J.K. Rowling. Het boek stelt zeker niet teleur, maar je moet je echt wel even door de eerste 100 bladzijden heen worstelen. Er komen ontzettend veel personages in het verhaal voor. Ieder personage maakt weer onderdeel uit van een gezin, veelal met kinderen. Ook deze kinderen komen uitvoerig aan bod. Het verhaal wordt dan ook vanuit meerdere perspectieven verteld. In de beginfase van het boek is het erg lastig om te onthouden wie bij wie hoort en van welk gezin onderdeel uitmaakt. Pas na een alinea weet je weet hoe het ook alweer zat.

Op het moment dat je eenmaal alle personages hebt leren kennen, zit je meteen goed in het verhaal. Uiteraard zal iedere lezer zijn eigen voorkeur hebben voor een bepaald personage. Ieder karakter heeft zo zijn leuke en minder leuke kanten. Dat het verhaal vanuit meerdere perspectieven wordt verteld geeft extra laag aan het verhaal. Je gaat ook begrijpen waarom de verschillende personages op een bepaalde manier reageren of handelen omdat je weet wat de belangen zijn.

Toch duurt het lang voor je daadwerkelijk door hebt waar het verhaal heengaat. Je blijft als lezer lang in het ongewisse. Tot je blij het plot komt. Dan blijkt wat echt belangrijk is in het leven en hoe alles uit elkaar kan vallen. Knap dat J.K. Rowling niet voor de standaard happy end koos, maar de realistische variant, hoe heftig deze ook is.

Het boek bevat een behoorlijke diepgang, veel personages, is zeer gedetailleerd en goed uitgewerkt. Ondanks dat het boek prettig leest, had het voor mij op sommige stukken wat bondiger gemogen. Niet alle hoofdstukken voegen daadwerkelijk wat toe. Dat had wat minder uitgebreid gemogen.

544

9789022564301