Literatuur & Romans De Fontein Oktober 2010

Een dodelijke liaison

De auteur heeft veel naslagwerk verricht en veel gebeurtenissen en personen zijn gebaseerd op ware feiten. Het boek is een echte aanrader voor liefhebbers van historische romans en door de spannende verhaallijn lees je het boek in één adem uit.

Na zijn indrukwekkende entree op de Londense Wereldtentoonstelling in 1851 besluit de Amerikaanse ondernemer Samuel Colt zijn wapenfabriek uit te breiden naar Engeland. De jonge, ambitieuze Edward Lowry wordt door Colt ingehuurd als secretaris. Hij wordt verliefd op een van de vrouwen van de werkvloer en ontdekt dat zij verwikkeld is in een complot om de wapens te stelen. Een groep wanhopige Ierse immigranten wil de gestolen wapens gebruiken om een politieke aanslag te plegen, uit wraak voor de hongersnood waarin hun land zich bevindt.

Het verhaal speelt zich af in Engeland rond 1850 en geeft de historische gebeurtenissen goed weer van zowel de armsten als de gegoede burgers. In Londen bouwt de Amerikaanse wapenfabrikant Colt een fabriek die op grote schaal zijn, in die tijd revolutionaire, revolvers kan produceren. Er werken zowel Amerikanen als Engelsen en Ieren met als gevolg vele intriges, hebzucht, spionage en verraad. De secretaris van Colt wordt verliefd op een van de vrouwen uit de fabriek en ze raken verwikkeld in een complot van arme Ierse immigranten die een politieke aanslag willen plegen en revolvers willen stelen uit de fabriek.

BadgesLeestip

423

9789026172397