Thriller & Spanning Juli 2019

Echo

Olde Heuvelt raakt mij in dit boek kwijt wanneer hij zijn fantasie de vrije loop laat.

Nick Grevers en zijn klimmaatje Augustin worden aangetrokken door de Maudit, een afgelegen berg in de Zwitserse Alpen. Documentatie over de berg is schaars, het is er ongewoon stil, en als ze de vallei betreden bekruipt hen het onheilspellende gevoel dat ze niet alleen zijn. Niet veel later is Augustin dood en ontwaakt Nick uit een coma. Hij is verminkt en heeft zijn gezicht in het verband. Een moeizame revalidatie wacht, maar algauw beseft Nick dat het niet alleen het trauma van het ongeluk is dat hem achtervolgt. Er is iets in hem gewekt…

Dit is het tweede boek van Olde Heuvelt, na het verschijnen van het immens populaire HEX. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Zeker nadat hij mij positief wist te verrassen met het geschenk tijdens de spannende boekenweken, Dolores Dolly Poppedijn.

Vanaf het eerste hoofdstuk heeft Olde Heuvelt mijn aandacht te pakken. Hij kiest voor een zeer spannende openingsscene waarin meteen de toon wordt gezet. Helaas blijkt dit vervolgens lange tijd de enige echt spannende scene te zijn. We maken al snel kennis met de verschillende perosnages, waarin Nick en Augustin de hoofdrol spelen. Het verhaal wisselt tussen heden en verleden. We zien Nick vandaag de dag maar het verhaal bevat ook verschillende flashnack naar wat zich daadwerkelijk op die berg heeft afgespeeld.

Hoewel Olde Heuvelt over een pakkende schrijfstijl beschikt en de aandacht van de lezer weet vast te houden, vind ik het verhaal zelf te langdradig. Het middenstuk is weinig spannend en had korter gekund. Het wordt een herhaling van zetten en daarbij schrijft Olde Heuvelt behoorlijk gedetailleerd. Dit komt de sfeer zeker ten goede, in het omschrijven van de omgeving is hij meester. Maar scenes duren lang terwijl er feitelijk weinig nieuws wordt verteld.

Olde Heuvelt raakt mij in dit boek kwijt wanneer hij zijn fantasie de vrije loop laat. Ik kan hier niet over uitweiden zonder te veel te verklappen, dus dat doe ik dan ook niet. Maar waar HEX nog gebaseerd was op martelwerkwijzen die daadwerkelijk hebben bestaan, is dat bij Echo een ander verhaal. Hier moet je het echt van je eigen fantasie hebben om erin mee te gaan en ik merk dat het voor mij dan toch te ongeloofwaardig wordt. Al vermoed ik dat het ook voor een groot deel een kwestie van smaak is en je echt moet houden van het genre.

615

9789024567942