Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Juli 2006

Duivelswerk

Wat Hayder voor ogen had tijdens het schrijven van dit boek is mij onduidelijk, maar ze had er zeker meer uit kunnen halen.

Duivelswerk speelt zich af op het strand van een Schots eiland, waar ‘de duivel’ is gezien. Vage videobeelden van een wezen dat half mens, half beest lijkt te zijn, houden de media in hun greep. De sceptische journalist Joe Oakes heeft er zijn missie van gemaakt spirituele bedriegers te ontmaskeren. Dat deed hij al eens met de voormalige gebedsgenezer Malachi Dove, wiens volgelingen op het eiland wonen, en dat is hij nu van plan met de zogenaamde ‘duivel van Varkenseiland’. Ondanks hevig protest van de doodsbange eilandbewoners waagt Joe zich toch op een met schrikdraad, giftige chemicaliën en varkenskoppen afgezet deel van het eiland. Zijn vastberadenheid en zucht naar de waarheid zetten echter gebeurtenissen in gang die zo gruwelijk zijn, dat het woord angst een totaal nieuwe betekenis voor hem krijgt.

Het eerste deel van Duivelswerk bestaat uit de opbouw van het verhaal. Er zijn mysterieuze gebeurtenissen, er is spanning en de schrijfstijl is aangenaam. Het tweede deel wordt uit wisselende standpunten vertelt, vanuit twee verschillende personen, maar ik vind deze toepassing niet geslaagd. In eerdere boeken van Hayder werd dit beter gedaan, met Tokio en Vogelman als hoogtepunt. De standpunten van waaruit het verhaald wordt vertelt liggen dicht bij elkaar en het komt nogal ongeloofwaardig over. Ook draagt het niets wezenlijks bij tot het verhaal, uitgezonderd van enkele details, en zorgt het voor wat nodeloze herhaling. In het derde deel van Duivelswerk krijgen we de ontknoping voorgeschoteld en hier moet ik bekennen dat die minder verrassend was dan ik had gehoopt. Het einde was te verwachten en dus voorspelbaar. Iets wat ik niet van Hayder gewend ben.

Concluderend stelde Duivelswerk mij enigszins teleur, helaas. Ik raakte niet betrokken bij het verhaal, het boeide niet erg en, eigenlijk het ergste, de spanning was ver te zoeken. Het verhaal op zich zit aardig in elkaar, maar de twee verhaallijnen van de hoofdpersonen maakten voor mij het geheel wat rommelig.

Haar eerdere boeken De Behandeling, Vogelman en Tokio heb ik alle drie met veel plezier gelezen. Elk boek bevat een gruwelijk verhaal dat vaak in je hoofd blijft hangen. Van begin tot eind wisten haar voorgaande boeken mij te boeien, mede doordat je als lezer de meest gruwelijke gebeurtenissen tot in detail kreeg voorgeschoteld. Wat Hayder voor ogen had tijdens het schrijven van dit boek is mij onduidelijk, maar ze had er zeker meer uit kunnen halen. Wellicht doordat ik van haar beter gewend ben gezien haar eerste drie boeken of ze heeft de lat gewoon te hoog gelegd. Het boek valt tegen. Hopelijk volgende keer weer beter met veel spanning zoals we van Hayder gewend zijn.

352

9789024554959