Thriller & Spanning De Geus Mei 2008

Duister Londen

De personages zijn goed uitgewerkt en de zoektocht naar de dader zet jou ook aan het denken. Het is een boek waarbij je interesse gewekt wordt en blijft en is een aanrader voor mensen die van Engelse politiedetectives houden.

Opgehangen in een boom wordt het naakte lichaam van een jonge vrouw ontdekt. Op haar rug de tekst: VIEZE MEID. Stella Mooney en het AMIP-5-team tasten in het duister over de identiteit van de vrouw en het motief achter deze brute moord. Een tweede moord met een duidelijke overeenkomst volgt. Ook nu laat de dader een boodschap op zijn slachtoffer achter: VUILE LAFBEK. Het komt erop aan snel te achterhalen wat de moordenaar met de boodschap wil zeggen – voordat hij opnieuw toeslaat.

Stella Mooney is een slimme agente die de clichés van een vrouw in een mannenwereld weet te omzeilen.

Dit verhaal, dat zich afspeelt in het ruigere deel van Londen,  heeft inderdaad een duistere kijk op dit deel van de stad, waarbij je jezelf afvraagt of dat inderdaad zo is, of dat het meer een blik is op de toekomst. Toch komt het gehele verhaal niet donker over. De personages zijn goed uitgewerkt en de zoektocht naar de dader zet jou ook aan het denken. Toch is de dader geen onbekend personage want ook deze komt geregeld in het boek naar voren, waarbij je jezelf dan afvraagt hoe hij tot zijn daad is gekomen.

Een leuke rode draad in het verhaal zijn de jongeren in een BMW die af en toe voorbij komen, waarbij je jezelf dan weer afvraagt hoe deze straks weer in het verhaal passen. Het is dus een boek waarbij je interesse gewekt wordt en blijft. Het is echt een aanrader voor mensen die van Engelse politiedetectives houden. Ik vond het een leuk en attractief boek om te lezen.

383

9789044512007