Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Juni 2006

Drakenmeester

Met de serie Drakenvald bewijst Margaret Weis dat, ook wanneer ze solo schrijft, ze een schrijfster is om in de gaten te houden. Daarnaast is derde deel natuurlijk een must voor diegenen die de serie willen afmaken.

WAARSCHUWING: deze review gaat over het derde deel van een fantasy-reeks en kan spoilers bevatten.

Vanuit een geheime vesting zet een macht van half menselijke draken, aangevoerd door twee verbannen draken, in op een poging om de wereldorde omver te werpen. Redding is alleen te verwachten van de eeuwenoude stad Seth en zijn orde van krijger-priesteressen, die als enigen weten hoe zij de aanvallen van de draken kunnen afslaan. De tweeling Ven en Marcus doen gaandeweg hun uiterste best om de oude geheimen te ontsluieren die mogelijk het ultieme redmiddel zijn om de vrede te herstellen.

Drakenmeester is het derde en laatste deel van de Drakenvald-trilogie. In het vorige deel maakten we voor het eerste kennis met de halfdraak-tweeling Ven en Marcus. Marcus die bescherm opgroeit als prins en Ven die onder toezicht opgroeit bij een krijgster in het bos. Tegen het einde van het vorige deel maakten de broers kennis met elkaar, in dit derde en laatste deel zullen zij hun onderlinge verschillen opzij moeten zetten als zij de wereld van Drakenvald willen redden, met behulp van Draconas, een draak in mensengedaante.

Hoewel Margaret Weis jarenlang heeft samengewerkt met Tracy Hickman, zijn er nu ook een aantal boeken verschenen die ze alleen heeft geschreven. Lezers die bekend zijn met de boeken van Weis & Hickman zullen het verschil in schrijfstijl opmerken. Met de serie Drakenvald bewijst Margaret Weis dat, ook wanneer ze solo schrijft, ze een schrijfster is om in de gaten te houden. Drakenmeester is een spannende ontknoping van een geslaagde serie. De wereld van Drakenvald is goed beschreven en zit vol mooie plaatsen. Draken spelen een van de hoofdrollen in het boek. Zelf ben ik altijd al een groot liefhebber van draken geweest en ook hierin stelt Weis me niet teleur. De draken in het boek zijn zowel wijs, machtig, sluw als prachtig tegelijk.

De verschillende personages komen soms wat stereotiep over. Zo is Ven een typische antiheld. Boos op alles en iedereen, maar uiteindelijk toch in staat om goede dingen te doen. Draconas komt uiteraard op een positie te staan waarin hij moet kiezen tussen mensen en draken. Zo zijn er wel meer zaken in het boek die wat voorspelbaar zijn. Dit mag de pret echter niet drukken, ondanks het feit dat het boek soms wat voorspelbaar is, blijft het een page-turner. Je wil toch weten hoe het verder gaat met de wereld van Drakenvald.

Hoewel het eerste deel van Drakenvald mijn favoriete deel in de serie was, is dit laatste deel ook een heerlijk boek. Daarnaast is het natuurlijk een must voor diegenen die de serie willen afmaken.

352

9789024546572