Literatuur & Romans De Geus Mei 2008

Dooi

Barbara Voors beschrijft realistisch en gedetailleerd hoe het met de vier achtergebleven personages gaat, voor en na het verlies van de dierbaren. Interessant om te lezen is het wanneer je erachter komt dat niet iedereen de juiste bedoelingen heeft.

Op een winterdag lopen Fredrik en zijn dochtertje Elin het ijs op om spoorloos te verdwijnen. De wereld van Iris, sinds tien jaar gelukkig getrouwd met Fredrik, lijkt te vergaan. Ook het leven van familie en vrienden wordt bruut opgedeeld in voor en na de verdwijning.
Volgens de politie is er sprake van een ongeluk, maar Daniel, een bevriende officier van justitie, heeft zijn twijfels en begint op eigen houtje aan een onderzoek. Wie ook verteerd wordt door verdriet is buurvrouw Sofie. Zij blijkt in het geheim een verhouding met Fredrik te hebben gehad. Ondertussen legt Daniel de puzzelstukken geleidelijk op hun plaats.

‘Het heden is voor mij een gevaarlijke plek. Daarom is al mijn verlangen achterwaarts gericht. Ik ben vroegtijdig oud geworden: leef uitsluitend voor goede herinneringen. Want na 20 maart 2003 is er een nieuwe tijdrekening begonnen. In dat jaar zit de dag en ik de dag zit het jaar. Hoe je het getal ook wendt of keert, het ijs zit erin. Voor en na. Het is dezelfde persoon – ik – Iris Halversson, bijna veertig jaar – en toch zijn ze wezenlijk verschillend. Ik denk dat het voor Anneli hetzelfde is; die blijft ingezonden brieven sturen met als afzender mijn dochter Elin, ‘zodat ze begrijpen dat ze nog steeds hier is’. Misschien is het voor Anneli’s moeder ook zo, ook al kan ik alleen maar gissen waar haar tijdrekening begint en eindigt. Alleen wie liefheeft treurt’.

Dooi begint met een zeer heftige en dramatische gebeurtenis die de toon zet voor het verhaal. Barbara Voors beschrijft realistisch en gedetailleerd hoe het met de vier achtergebleven personages gaat, voor en na het verlies van de dierbaren. Door de ogen van elk personage lees je hoe zij hun eigen manieren hebben om met alle drama om te gaan. Interessant om te lezen is het wanneer je erachter komt dat niet iedereen de juiste bedoelingen heeft.

Anneli is de dochter van Sofie en de hartsvriendin van Elin. Op zijn minst onverwacht blijkt haar moeder, Sofie, een geheime relatie met Fredrik te hebben gehad. Daniel is de huisvriend van het gezin van Iris, Fredrik en Elin. Tenslotte is er Iris, de echtgenote en moeder. Het uitdiepen van elke personage vind ik mooi beschreven totdat het me wat te veel wordt. Het een en ander valt in herhaling. Toch blijf je als lezer geboeid, omdat je graag wilt weten hoe het verder afloopt met iedereen. Is Daniel inderdaad een betrouwbare huisvriend of komt het alleen zo over? Komt Iris te weten of Frederik iets met Sofie heeft gehad? Zo ja, komt er nog een ruzie tussen de twee vrouwen? Uiteindelijk kon er naar mijn idee nog meer gebeuren in het verhaal. Verder was het een mooi boek om te lezen en ik heb er zeker van genoten.

377

9789044511529