Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff April 2008

Doodsnood

De locaties van de moorden worden uitgebreid beschreven en dat maakt het boek levendig. De moorden worden zodanig beschreven dat er veel aan de verbeelding wordt overgelaten. Dat maakt het des te spannender. De vaart waarmee het boek is geschreven, de karakters en het feit dat het verhaal af en toe een onverwachte wending neemt maakt dat het boek van de eerste tot de laatste pagina blijft boeien.

Brigadier Louise Nightingale ontsnapt ternauwernood aan de dood als ze als lokaas moet dienen om een serieverkrachter te kunnen arresteren. De man wordt opgepakt, maar zij raakt zwaar getraumatiseerd en besluit onder te duiken. Ze weet niet dat de arrestant slechts een leerling is van een nog veel gevaarlijker tegenstander: een seriemoordenaar van het kaliber Hannibal Lector.

De eerste indruk van Doodsnood belooft veel en dit wordt zeker waargemaakt. Vanaf de eerste pagina wordt je meegenomen in het verhaal. Dat komt zeker doordat in de loop van het boek de karakters en de beweegredenen van de hoofdpersonen steeds duidelijker worden. Niet alleen van de serieverkrachter maar ook van brigadier Louise Nightingale en haar baas, inspecteur Andrew Fenwick. De serieverkrachter worstelt met zijn verleden waarin de oorzaak ligt van zijn ontspoorde levensstijl. Louise en Andrew worstelen beiden met familieproblemen en met de carrièremogelijkheden bij de recherche. Daarnaast hebben Louise en Andrew duidelijk gevoelens voor elkaar maar het wordt pas laat in het boek duidelijk waarom beiden daaraan niet gemakkelijk kunnen toegeven.

De karakters zijn sterk en boeiend. Af en toe is het echter wel ongeloofwaardig dat Andrew een nogal belangrijke voorspellende intu√Įtie heeft. Dat ontneemt aan sommige gebeurtenissen een deel van de spanning. Echt storend is dit niet, het boek heeft genoeg vaart om dit kritiekpunt op te vangen.

De locaties van de moorden worden uitgebreid beschreven en dat maakt het boek levendig. De moorden worden zodanig beschreven dat er veel aan de verbeelding wordt overgelaten. Dat maakt het des te spannender. De vaart waarmee het boek is geschreven, de karakters en het feit dat het verhaal af en toe een onverwachte wending neemt maakt dat het boek van de eerste tot de laatste pagina blijft boeien. En de plot is tot op de laatste pagina niet te voorspellen. Het is een geweldige thriller. Echt een boek dat je niet snel weg zal leggen.

448

9789024522347