Cargo Mei 2015

Doodskopvlinder

Het verhaal bevat een fijn tempo, mede door de vele dialogen die het verhaal rijk is. Toch weet het verhaal mij niet vast te houden.

Mei 2015. Een Nederlandse NAVO-diplomaat verdwijnt tijdens een geheime missie in het zuiden van Europa. Met hem raakt ook een vlindergids met gecodeerde informatie over Russische aanvalsplannen in Turkije spoorloos. De Siciliaanse Carrie Montevagio leeft ondergedoken in Zeeland, op de vlucht voor een beruchte maffiabaas. Als de NAVO informatie ontvangt waaruit blijkt dat de maffia betrokken is bij de verdwijning van de diplomaat, wordt Carrie gevraagd om samen met de Nederlander Adam Kaplan een Special Force-team te vormen om hem op te sporen. Onder supervisie van NAVO-topman Charles Cavendish besluit het team zich op te splitsen. Adam dringt de Turkse grens met het is-kalifaat in Syrië binnen en Carrie zal eens en voor altijd moeten afrekenen met de maffia, en met haar eigen verleden…

Nooit eerder las ik boeken van Thomas Ross, terwijl ik duidelijk fan ben van de boeken van Corine Hartman. Op een of andere manier spreken de boeken van Ross mij minder aan, vaak door het politieke thema en de actualiteit die hij verweeft in het verhaal. Nu was ik wel benieuwd naar het boek dat Ross en Hartman als duo schreven en vol goede moed begon ik aan Doodskopvlinder. Achteraf tegen beter weten in.

Het duurt lang voor ik in het verhaal zit en tijdens de eerste hoofdstukken vraag ik mij vooral af welke kant het verhaal op gaat. Het verhaal bevat behoorlijk wat personages en het is lastig iedereen uit elkaar te houden. De personages verschillen onderling niet allemaal evenveel van elkaar.

Zoals te verwachten valt met een boek waar Ross aan heeft meegewerkt bevat ook Doodskopvlinder een zeer actueel thema. Hier moet je duidelijk van houden. Wanneer ik de achterflap lees heb ik al zo’n voorgevoel dat dit boek mij niet aan gaat spreken, maar toch begin ik erin. Ondanks dat het thema mij minder aanspreekt, kan het lezers wel degelijk ‘angst’ aanjagen. Continu vraag je je af: kan dit echt gebeuren? Wat weten wij en wat wordt er verzwegen?
Dit politieke thema moet je wel interessant vinden wil je het als lezer kunnen waarderen.

Het verhaal bevat een fijn tempo, mede door de vele dialogen die het verhaal rijk is. Toch weet het verhaal mij niet vast te houden. Het onderwerp spreekt mij persoonlijk minder aan, ik ontwikkel geen binding met de hoofdpersonen en het is voor mij weinig ontspannend lezen, iets waar ik juist wel van hou.

Na het dichtslaan van het boek vind ik het vooral een Ross verhaal. Hij heeft duidelijk de lijnen uitgezet en de link naar de politiek en actualiteit gelegd. Hartman zal ongetwijfeld gezorgd hebben voor de nodige actie en vaart in het verhaal. Helaas heeft Doodskopvlinder mij niet benieuwd gemaakt naar andere delen van dit duo. Boeken van Hartman zal ik zeker nog gaan lezen, van de boeken van Ross ben ik nog altijd niet overtuigd.

352

9789023490890