Thriller & Spanning VBK Media Februari 2015

Doodsklok

Het blijft continu spannend, vooral omdat het verhaal vanuit meerdere perspectieven wordt vertel.

New York 1922. De vijf jaar oude Gavin Daly en zijn zus gaan aan boord van het schip SS Mauretania met bestemming Dublin. Hun moeder is doorgeschoten en hun vader is ontvoerd. Met de boodschap “kijk naar de cijfers!” drukt iemand Gavin een papieren zak in handen met daarin onder andere zijn vaders horloge en een briefje met vier namen en twaalf cijfers. Die boodschap zal Gavin zijn hele leven achtervolgen en hij zweert dat hij ooit terug zal keren naar New York om zijn ouders te wreken.

Een heerlijk boek wat prettig weg leest, zeker de moeite waard om te lezen. Het blijft continu spannend, vooral omdat het verhaal vanuit meerdere perspectieven wordt verteld en uiteindelijk bij elkaar komt op het eind. Centraal in het boek staat inspecteur Roy Grace en hij staat voor een zeer grote uitdaging, terwijl op de achtergrond een enorm gevaar loert waar hij niet eens bewust van is. Als jonge vader geniet hij van zijn jonge zoon, maar de korte nachten vragen veel van zijn uithoudingsvermogen. Als er vervolgens een grote roof plaatsvindt waarbij een oude vrouw komt te overlijden heeft Roy er een nieuwe uitdaging bij. Bij deze nieuwe zaak opent zich een geheel nieuwe wereld voor Roy, namelijk die van de internationale antiekhandel. Oude meubels en schilderijen worden gestolen uit een landhuis in Brighton, Zuid-Engeland maar bij deze roof wordt ook een klein, oud horloge ter waarde van vele miljoenen gestolen. Dit horloge leidt Roy terug naar New York, naar een geschiedenis van geweld en een groot gezinsdrama. Lukt het Roy om dit verhaal tot een goed einde te brengen?

384

9789026136405