Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Juni 2015

Doodskleed

Een prima einde van een bejubelde reeks en het boek zal ondanks de plot, veel lezers tevreden stemmen.

In Doodskleed levert ┬árechercheur Jessica Haider niet voor het eerst strijd in het belang van gerechtigheid. Is zo’n strijd gedoemd te mislukken als je het zicht op de werkelijkheid verliest en niet meer weet wie je vrienden en vijanden zijn? Jessy krijgt eindelijk de ultieme opdracht waarvoor ze door elitekorps Saligia werd gerekruteerd. In Mexico, op de grens van Texas, Amerika, sterven vluchtelingen, kinderen vooral, aan een zich snel verspreidend virus. Jessy moet de veroorzaker ervan, Vincent Donnelly, uitschakelen. Maar is hij wel schuldig?

Doodskleed is het laatste deel in de Jessica Haider reeks. Langverwacht keek ik hier dan ook naar uit, benieuwd hoe het Jessie zou vergaan. Ook Doodskleed is een typisch Haider boek dat perfect in de reeks past en daardoor niet teleur zal stellen. Het boek bevat veel personages waarvan er genoeg, onder gruwelijke omstandigheden, zullen sterven. Dit maakt wel dat ik er weinig gevoel bij heb en het mij als lezer niet veel doet. Bij bosjes vallen ze immers om…

In het afsluitende deel van de reeks hebben we te maken met het afronden van verschillende verhaallijnen, ook uit de eerdere boeken van de reeks. Dit maakt dat er niet een verhaal centraal staat, wat we in de voorgangers wel gewend waren. Het verhaal is hierdoor helaas wel minder spannend, hoewel er ook nu nog voldoende actie en vaart in zit. Zoals we van Hartman gewend zijn bevat het boek veel snelheid, actie en geweld.

Minpunt in de reeks vindt ik de ontwikkeling van Jessica Haider als personage. Ik vind haar weinig veranderd ten opzichte van het eerste deel uit de reeks en dat vind ik een gemiste kans.

Doodskleed is echter een prima afsluiter van de reeks. Helaas kwam de plot voor mij niet als verrassing maar had ik het zien aankomen. Het shockeffect, die ik bij eerdere boeken uit deze reeks wel had, bleef uit. Ondanks dat is het een prima einde van een bejubelde reeks en zal het boek, ondanks de plot, veel lezers tevreden stemmen.

320

9789045208527