Thriller & Spanning A.W. Bruna Mei 2014

Doelwit

Doelwit is een fijne actiethriller die de ware Baldacci fan zeker zal kunnen bekoren. Snelheid, politiek, internationale beslommeringen en belangen, actie, een spannende missie en een vleugje liefde.

Als de president van de Verenigde Staten een levensgevaarlijke, onmogelijke en allesbepalende opdracht heeft, tot wie richt hij zich dan? Will Robie en Jessica Reel zijn terug! Hij weet dat het een hachelijke, zeer risicovolle opdracht is. Op zijn bevel kan een gevaar voor de wereldvrede in één klap worden geneutraliseerd. Maar als de missie faalt, zal hij vrijwel zeker uit zijn ambt worden gezet en zal de dreiging voor het land vele malen groter zijn. Dus wendt de president van de Verenigde Staten zich tot de enige twee personen van wie hij weet dat ze het onmogelijke mogelijk kunnen maken: Will Robie en Jessica Reel. Als huurmoordenaars in dienst van de overheid kennen Robie en Reel hun gelijken niet, maar toch vertrouwen sommige van hun eigen bazen hen niet. Ze twijfelen aan hun bereidheid om te allen tijde bevelen op te volgen en daarom zijn ze vastbesloten om de twee partners aan hun opdracht te houden. En om hen het niet te laten overleven.

De nieuwste van Baldacci is zoals we van hem gewend zijn, een keiharde actiethriller. Hoevel Doelwit onderdeel uitmaakt van een reeks met Reel en Robie in de hoofdrol, is het boek prima afzonderlijk te lezen. In het boek komen meerdere verhaallijnen uiteindelijk samen. We maken kennis met het verleden van Jessica Reel en zo leert de lezer haar elk boek steeds wat beter kennen. Ook nu worden geheimen uit haar verleden ontrafeld. Reel komt zo meer tot leven en de lezer krijgt meer begrip voor haar. Verder zijn er natuurlijk oudgedienden Will Robie en de vijftienjarige Julie.

Naast de verhaallijn over het verleden van Reel, volgen we tevens de verhaallijn van Reel en Robie als zij een zeer geheime opdracht voor de president moeten uitvoeren: het ombrengen van het staatshoofd van Noord Korea. Generaal Pak van Noord Korea werkt samen met Amerika en moet helpen de opdracht uit te voeren. Wanneer dit mis loopt wil Noord Korea wraak nemen. Op dat moment komt Chung-Cha uit Noord-Korea in beeld. Ze heeft, door haar eigen familie te vermoorden, een strafkamp kunnen verlaten en staat nu in dienst van de hoogste Noord Koreaanse leider. Haar missie is het doden van Reel, Robie en de presidentiële familie, om zo wraak te nemen op de eerdere actie van Amerika.

Bij aanvang was ik bang dat het een politieke actiethriller zou worden en daarom lastig te volgen, maar niets is minder waar. Ondanks de vele personages en lagen binnen het Witte Huis, weet Baldacci het voor de lezer overzichtelijk en interessant te houden. Tevens neemt hij de tijd zijn verhaal op te bouwen, dit komt de personages ten goede. Door de vele karakters en verhaallijnen blijft het voor de lezer interessant.

De gebeurtenissen volgen elkaar snel op en het verhaal bevat veel vaart en actie. In tegenstelling tot eerdere boeken van Baldacci vliegen de kogels je dit keer niet om de oren en dat is ook weleens verfrissend. Toch weet hij de aandacht van de lezer vast te houden.

Baldacci weet treffend de omgang en situatie in het huidige Noord Korea op papier te zetten. Ook spreekt de behandeling die Robie en Reel krijgen voor het uitvoeren van hun missie tot de verbeelding. Het doet je als lezer afvragen wat hiervan op waarheid gestoeld is en wat is ontsproten aan zijn fantasie…

Doelwit is een fijne actiethriller die de ware Baldacci fan zeker zal kunnen bekoren. Snelheid, politiek, internationale beslommeringen en belangen, actie, een spannende missie en een vleugje liefde. Baldacci stelt wederom niet teleur.

400

9789400504448