Thriller & Spanning Archipel Juni 2007

Dodelijk bemind

Op dit enige minpuntje na is Dodelijk bemind een boek op topniveau van de bovenste plank. Het eind zit goed en geniaal in elkaar. Werkelijk subliem. Alles komt in het plot samen. Dodelijk bemind is een boek dat het verdient om bij iedereen in de boekenkast te staan.

De zwangere Nikki Brant wordt dood in bed aangetroffen in haar huis in LA. Het blijkt de eerste in een serie brutale moorden op jonge vrouwen, gepleegd door één man: Romeo. Het departement weet dat detective Lena Gamble een ster zal worden als ze de moordenaar pakt en voert de druk hoog op. Maar Gamble wil geen bekendheid meer, sinds vijf jaar daarvoor haar broer, een beroemde rockster, werd vermoord en ze ongevraagd in de spotlights kwam te staan – een gebeurtenis die ze nooit helemaal te boven is gekomen.

Dodelijk bemind is in een woord een topboek! Werkelijk een aanrader voor diegenen die van boeken van Patricia Cornwell en Karin Slaughter houden. Ook in het boek van Ellis is de hoofdrol toebedeeld aan een vrouwelijke detective die onder grote druk staat om de zaak op te lossen wegens toenemende belangstelling van de media. In het boek staan voornamelijk twee personen centraal: detective Lena Gamble en haar mannelijke collega Novak. Beide karakters zijn goed uitgediept. Ook de moordenaar wordt in enkele hoofdstukken gevolgd, dat uit zijn perspectief wordt verteld. Zo krijgt de lezer een goed inzicht in zijn motieven en daden.

Niet alleen de personages weet Ellis goed weer te geven, dit geldt eigenlijk voor het gehele verhaal. De moorden zijn zowel bruut als gruwelijk en spreken tot de verbeelding, wat het boek een harde en eerlijke thriller maakt. Ellis weet zo te schrijven dat je werkelijk alles voor je ziet. Toch zijn enkele passages zo wreed dat je deze twee keer leest om de ernst ervan door te laten dringen.

Nadeel aan Dodelijk bemind is dat aan het begin van het boek veel gesproken wordt over een oude opgeloste moordzaak. Deze zaak wordt zoveel aangehaald dat het niet lang duurt voor het irritatie opwekt. Op dat moment is echter nog niet duidelijk dat deze oude zaak gelinkt is aan de nieuwe zaak. Tevens bevat het boek wel clichés die vaker in thrillers voorkomen. Zo is er uiteraard een sterfgeval in de familie van Lena, dat ze nooit heeft kunnen verwerken en natuurlijk is Lena een ‘einzelgänger’, een persoon zonder veel familie of vrienden.

Op dit enige minpuntje na is Dodelijk bemind een boek op topniveau van de bovenste plank. Het eind zit goed en geniaal in elkaar. Werkelijk subliem. Alles komt in het plot samen. Soms was het echter wel wat ingewikkeld, waardoor ik enkele passages in het slot tweemaal moest lezen om het verhaal te blijven snappen. Dit komt doordat er ontzettend veel in het boek gebeurd. Maar uiteindelijk klopt aan het plot werkelijk alles: tot in de kleinste details. Dodelijk bemind is een boek dat het verdient om bij iedereen in de boekenkast te staan.

BadgesLeestip

462

9789063052812