Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Mei 2008

Dode zielen

Dode Zielen leest lekker weg en weet zelfs regelmatig te verrassen doordat de verschillende lijntjes van het boek toch steeds weer mooi ontknoopt worden en samenkomen.

Inspecteur John Rebus haat pedofielen en maakt ze zoveel mogelijk het leven zuur. Buiten alle regels om zorgt hij ervoor dat de hele buurt weet dat ze een pedofiel naast zich hebben wonen. Tot zijn verbazing is hij toch niet zo blij met de heksenjacht die daarop volgt. Zeker niet als de pedofiel uiteindelijk dood wordt aangetroffen. Daarnaast blijft Rebus bezig met de zogenaamde zelfmoord van een collega, krijgt hij te maken met een uit de gevangenis ontslagen seriemoordenaar en gaat hij voor vrienden op zoek naar hun vermiste zoon. Rebus is ook maar een mens met zijn vele problemen zoals drank, dochter en vriendin.

Er zijn inmiddels al veel boeken geschreven over Rebus, ze zijn apart leesbaar maar het maakt het een stuk makkelijk als je in ieder geval het boek Kat & muis leest om mee te beginnen. Hierdoor weet je meteen waardoor Rebus in zijn werk redelijk recalcitrant is. Daarbij maakt het de andere boeken ook meteen interessanter om te lezen. Ook zijn er veel verwijzingen naar andere boeken met betrekking tot de privésfeer. Zo heeft zijn dochter bijvoorbeeld een ongeluk gehad.

Dode Zielen leest lekker weg en weet zelfs regelmatig te verrassen doordat de verschillende lijntjes van het boek toch steeds weer mooi ontknoopt worden en samenkomen. Spannend!

414

9789024528110