Waargebeurd Maarten Muntinga September 2007

Dochter van de jungle

Dochter van de jungle is een intrigerend boek dat inzicht geeft in de leefwijze van de Fayu. Het boek bevat enkele foto's wat een meerwaarde aan het verhaal geeft. Ondanks de wrede levenswijze van de Fayu weet Kuegler bij de lezer respect te kweken voor hun manier van leven.

Op vijfjarige leeftijd verhuist Sabine Kuegler met het hele gezin naar West-Papoea om daar te gaan wonen bij de Fayu – een gewelddadige, tot dan toe tamelijk onbekende stam die nog leeft als in het stenen tijdperk. Sabine groeit op te midden van de Fayu, leert jagen met pijl en boog, zwemmen in rivieren waar het wemelt van de krokodillen en hoe ze van de natuur kan leven. Maar ze leert ook hoe meedogenloos de natuur kan zijn, en hoe wreed de mensen onderling zijn. Op haar zeventiende wordt Sabine naar een Zwitsers internaat gestuurd. Ze moet alles leren over de beschaafde wereld en dat valt haar zwaar.

Dochter van de jungle is een boek dat uitermate geschikt is voor de liefhebbers van het tv-programma Groeten uit de Rimboe. Het boek gaat over een meisje dat van jongs af aan opgroeit tussen een stam dat niet bekend is met de moderne wereld zoals de meeste van ons die vandaag de dag kennen. Het is indrukwekkend en verbazingwekkend om te lezen dat er nog stammen zijn die zo leven. Dingen die voor ons dagelijks en normaal zijn, zijn voor Kuegler en de stam helemaal niet zo vanzelfsprekend. Het gezin waar Sabine in opgroeit besluit de stam te onderzoeken en zo komt ook het jonge meisje in de Fayu terecht. Het jonge gezin groeit op een mooie manier naar de stam toe en zij krijgen uiteindelijk zo’n band met de stam dat zij hun eigen leven ervoor wagen.

Het boek bevat genoeg humoristische momenten, vaak door de onwetendheid van Kuegler die als jonge meid nergens het gevaar van inziet. Het is leuk om een kijkje te krijgen in haar onbezonnen kinderjaren en haar uit te zien groeien tot volwassen vrouw. De opbouw van het boek zit goed in elkaar. Eerst beleven we Kuegler als klein meisje in de stam, vervolgens krijgt ze een twijfelperiode over waar ze nu eigenlijk thuis hoort en uiteindelijk zien we Kuegler worstelen met het aanpassen aan de moderne westerse samenleving. Het is interessant om te lezen hoe zij zich probeert aan te passen aan de moderne tijd, met voor haar allemaal onbekende en nieuwe zaken.

Dochter van de jungle is een intrigerend boek dat inzicht geeft in de leefwijze van de Fayu. Het boek bevat enkele foto’s wat een meerwaarde aan het verhaal geeft. Ondanks de wrede levenswijze van de Fayu weet Kuegler bij de lezer respect te kweken voor hun manier van leven.

256

9789041761996