Literatuur & Romans Podium Februari 2017

DJ

Het is love it or hate it. Ik behoor tot de eerste groep en heb ook van DJ weer genoten. Echte fans kunnen dit boek blindelings aanschaffen.

Bestsellerauteur Kluun is onlangs gescheiden en probeert de draad weer op te pakken. Maar het zit hem niet mee. Met zijn ex strijdt hij om de kinderen en de alimentatie, zijn uitgever zit achter hem aan en zijn boekhouder maant hem zijn inkomsten te verhogen.

Dan krijgt hij een gouden kans. Kluun mag voor de revolutionaire nieuwe tv-show Lonely@TheTop een reportage maken over DJ Thor. Thor is Kluuns jeugdvriend, maar hem in succes ontstegen. Als The Ten Million Dollar Man woont hij in Las Vegas, in een wereld van private jets, viprooms, luxe penthouses, designerdrugs, magnumflessen champagne en paaldanseressen.

Eindelijk! Na jaren wachten is daar dan eindelijk het nieuwste boek van Kluun. Meteen toog ik naar de boekhandel op zijn nieuwste aan te schaffen. Ook DJ is weer een typisch Kluun boek. Nog altijd ben ik ervan overtuigd dat, mede door zijn populistische taalgebruik, je zijn boeken fantastisch vindt of helemaal niets. Het is love it or hate it. Ik behoor tot de eerste groep en heb ook van DJ weer genoten. Echte fans kunnen dit boek blindelings aanschaffen.

In het verhaal staat hoofdpersoon Kluun centraal, een schrijver zonder inspiratie, die net gescheiden is en een smak geld kwijt is aan alimentatie. Deze zaken hebben paralellen met de ‘echte’ Kluun wat maakt dat ik toch ga googelen of en in hoeverre DJ autobiografisch is. Een origineel uitgangspunt om het verhaal te vertellen is het zeker.

In het boek volgt Kluun DJ Thor, een oude jeugdvriend. Thor heeft het helemaal gemaakt en draait exclusief in Las Vegas voor een behoorlijke som geld per avond. Centraal in zijn leven staan sex, drugs en rock & roll. Een intrigerende wereld voor een schrijver met een writers block… Wat volgt is een soort van roadtrip door diverse steden en landen. Niet alleen Amsterdam staat centraal, maar ook Las Vegas en het befaamde Burning Man festival in de Nevada desert. Ondertussen worstelt Kluun met deze wereld en zijn gezinsleven in Amsterdam. Deze worsteling heeft de auteur zeer treffend op papier weten te zetten. De eeuwige dilemma’s, die toch lastig te begrijpen zijn voor mensen zonder kinderen. Dat blijkt ook meermaals uit de laconieke houding van DJ Thor. Deze laconieke houding begint mij op een gegeven moment wel tegen te staan. Je ziet al ver van te voren aankomen hoe Thor nu weer op een bepaalde actie van Kluun zal reageren.

Kluun heeft duidelijk kennis van de muziekwereld en de vaktermen slaat hij je om de oren. Hij is duidelijk dat hij zijn huiswerk heeft gedaan. In de plot weet hij me zeker nog te verrassen. Hoewel het boek zeer vermakelijk is, bevat het verhaal weinig diepgang en is het op sommige punten voorspelbaar. Maar de actie die Kluun uitgevoerd blijkt te hebben, had ik zeker niet zien aankomen…

DJ is een echte must-have voor de diehard Kluun fans onder ons. Ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat we nu niet weer een aantal jaar hoeven te wachten voor er een nieuw boek van zijn hand verschijnt.

320

9789057596650