Literatuur & Romans De Bezige Bij Oktober 2012

Dit zijn de namen

De Libris Literatuurprijs die Tommy Wieringa met dit boek heeft gewonnen, is volkomen terecht. Dit zijn de namen is een intelligente, verbazingwekkende roman met intrigerende personages die nog lang blijft hangen.

Een grensstad in de steppe. Uit de vlakte duikt een groep verwilderde vluchtelingen op. Ze veroorzaken angst en onrust in de stad. Als Pontus Beg, commissaris van politie, ze laat oppakken, wordt in hun bagage het bewijs van een misdaad gevonden. Beg ontrafelt de geschiedenis van hun helletocht, die gaandeweg verweven raakt met de ontdekking van het verhaal over zijn eigen afkomst. De ontmoeting met een oude rabbijn, de laatste Jood van de stad, leert hem de waarheid kennen over zichzelf.
Met humor en wijsheid verbindt Tommy Wieringa de duistere binnenwereld van de mens met de vraag naar wie wij zijn en of verlossing mogelijk is.

Tommy Wieringa weet op beklemmende wijze het leven van een vluchteling te beschrijven. Hij heeft ervoor gekozen de twee verhaallijnen – die van de zoektocht van Pontus Beg naar zichzelf en die van de vluchtelingen naar de beschaafde wereld- langzaam naar elkaar toe te brengen. Dit zorgt ervoor dat je als lezer op het puntje van je stoel blijft zitten. Hoe zal dit aflopen?

De erbarmelijke omstandigheden waarin de vluchtelingen verkeren en de acties die ze genoodzaakt zijn uit te voeren om te overleven staan in schril contrast met het corrupte luxeleventje in de steppestad. Beg overleeft door de foute mannen in de stad te vriend te houden en zo een eigen comfortabel leven te leiden. Zijn leven komt op zijn kop te staan als hij ontdekt wie hij werkelijk is, en dan komt er ook nog een groep vluchtelingen zijn kalme, rustige grensstadje binnenvallen.

De confrontatie die hierop ontstaat is op briljante wijze beschreven. Beg weet dankzij zijn eigen geschiedenis in te spelen op de gevoelens van de vluchtelingen, die totaal ontheemd en vervreemd van de rest van de wereld zijn. De Libris Literatuurprijs die Tommy Wieringa met dit boek heeft gewonnen, is volkomen terecht. Dit zijn de namen is een intelligente, verbazingwekkende roman met intrigerende personages die nog lang blijft hangen.

276

9789023472698