Chicklit The House of Books Mei 2008

Diner voor 2

Het boek is niet ontzettend grappig, inspirerend of spannend, maar het is gewoon lekker verhaal waar je nieuwsgierig bent naar het einde. De schrijfsters en eeneiige tweelingzussen Rose en Heather MacDowell hebben hun eigen werkervaring gebruikt. Waarschijnlijk hebben ze het extra aangedikt in dit boek, maar dat maakt het verhaal natuurlijk alleen maar smeuïger.

Haar ontslag als marketingmanager komt voor Erin Edwards als een donderslag bij heldere hemel. Wanhopig zoekt ze haar toevlucht tot een van ’s werelds oudste beroepen – serveerster. Hoe moeilijk kan het zijn om bij een van de vijf meest exclusieve toprestaurants in New York een bordje warm eten op tafel te zetten? Natuurlijk wordt Erin al snel ontmaskerd door de maniakale chef-kok en zijn hautaine gasten. Gelukkig is er één gast, de charmante Daniel Fratelli, bij wie ze wél een potje kan breken. Dan betreedt een gevreesde culinaire recensent het pand en dreigt alles finaal uit de hand te lopen.

Het verhaal begint op de eerste werkdag van Erin Edwards. Ze start niet als een marketingmanager, maar als serveerster in een vooraanstaand restaurant met een onverbiddelijke chef-kok en in sommige gevallen dito personeel. Ze heeft totaal geen ervaring en haar onkunde en gekluns kan af en toe irritant werken. Als lezer dat je bijna: ‘stop alsjeblieft met deze baan!’. Erin wordt natuurlijk al snel door haar collega’s ontmaskerd als amateur, maar bijzonder genoeg mag ze blijven. Het kan er natuurlijk mee te maken hebben dat ze de baan heeft gekregen heeft via een vriend van haar vader, die geheel toevallig weer de drankleverancier is van ‘Roulette’. Erin blijft werken en krijgt hulp van haar collega’s, zodat ze steeds beter wordt in het vak. Een opluchting voor ieder personage in het boek, maar ook voor de lezer. Alhoewel haar ‘carrière’ stabieler wordt, blijft haar liefdesleven nogal turbulent, wat zorgt voor een leuk extraatje.

De schrijfsters en eeneiige tweelingzussen Rose en Heather MacDowell hebben hun eigen werkervaring gebruikt. Waarschijnlijk hebben ze het extra aangedikt in dit boek, maar dat maakt het verhaal natuurlijk alleen maar smeuïger. De meest onmogelijke klanten worden geschetst in het verhaal en de stress van het restaurant weten ze treffend te omschrijven. De zussen hebben van Diner voor 2 geen kookboek gemaakt, maar wie weet vind je wèl een superlekker recept. Want als je eenmaal leest wat er zoal geserveerd wordt in restaurant Roulette, dan loopt het water je in de mond. Leuk weetje: aangezien de een aan de oost- en de ander aan de westkust van Amerika woont, hebben ze dit boek per e-mail en telefoon geschreven.

Het boek is niet ontzettend grappig, inspirerend of spannend, maar het is gewoon lekker verhaal waar je nieuwsgierig bent naar het einde. Erin Edwards wilt gewoon gelukkig zijn en ze doet er ook alles aan om dit te bereiken. Ze durft hiervoor risico’s te nemen wat zeer bewonderenswaardig is. Het einde van dit boek is gelukkig niet geheel voorspelbaar, iets waar chicklits over het algemeen wel vaker last van hebben.

319

9789044321227