Jeugd Moon Augustus 2007

Dik in mijn hoofd

Niet ieder wissewasje wordt besproken, maar alleen datgene wat belangrijk is voor het verhaal. Anorexia heeft de tijd nodig om zich te ontwikkelen. De lezer ziet op deze manier Roos echt achteruit gaan en dat houdt het verhaal interessant.

Roos is veertien. Ze voelt zich onzeker over zichzelf, over haar lichaam en over haar verliefdheid op een populaire jongen van school. Wanneer er een nieuw meisje in de klas komt, wordt Roos nog onzekerder. Dan begint ook de chaos in haar hoofd. Ze begrijpt steeds minder van zichzelf, trekt zich meer en meer terug en maakt met iedereen ruzie. Ze vindt zichzelf te dik, veel te dik en besluit drastisch te gaan lijnen. Eerst door niet meer te snoepen, dan door minder te eten en ten slotte door over te geven, laxeermiddelen te gebruiken en fanatiek te sporten. Roos wordt dunner en dunner, maar ze heeft niet door dat haar leven in gevaar komt.

Farkas weet met Dik in mijn hoofd een thema aan te snijden dat altijd actueel blijft en voor veel jonge meiden herkenbaar zal zijn. Veel meiden van Roos’ leeftijd zijn bezig met hun gewicht en voelen zich onzeker. Zal die jongen van school mij wel echt leuk vinden? Wanneer Roos een nieuwe slanke en knappe klasgenoot krijgt knapt er iets in haar. Al snel blijkt dat dit meisje ook nog eens verkering krijgt met de jongen waar Roos verliefd op is en de vriendengroep van Roos is weg van haar. Roos denkt al haar problemen te kunnen oplossen door minder te gaan eten en zoveel mogelijk te gaan sporten. Al snel slaat ze door. Ze wordt al maar magerder en begint te zwarte vlekken voor haar ogen te zien en valt zelfs flauw.

Farkas heeft er goed aan gedaan om het verhaal over een wat langere periode uit te smeren. Niet ieder wissewasje wordt besproken, maar alleen datgene wat belangrijk is voor het verhaal. Anorexia heeft de tijd nodig om zich te ontwikkelen. De lezer ziet op deze manier Roos echt achteruit gaan en dat houdt het verhaal interessant. Door het ruimere tijdbestek komt het personage Roos ook echt tot bloei en zie je haar ontwikkelen gedurende het verhaal.

Farkas heeft het verhaal realistisch gehouden als blijkt dat Roos niet zomaar van haar ziekte af is. Naast een terugval, zal ze de ziekte levenslang met zich meedragen. Ook een gedwongen opname in een kliniek zorgt ervoor dat het verhaal realistisch blijft. Het is duidelijk te merken dat Farkas onderzoek heeft gedaan voor ze begon met het schrijven van haar verhaal.

Dik in mijn hoofd is een realistisch boek met een pakkende titel. Na het lezen van het verhaal blijkt maar weer dat je als ouder zijnde altijd alert moet zijn op het eetgedrag van je kind. Achter in het boek staan nog enkele handige adressen en websites die meiden met anorexia verder kunnen helpen.

223

9789048800216