Karakter Uitgevers Maart 2012

Dieptepunt

Het verhaal leest lekker vlot weg, maar echt spannend is het niet. Dit heeft er mede mee te maken doordat de lezer al vrij snel weet wie de dader is.

Op een zaterdagochtend wordt Martha in Utrecht aangereden, bedreigd en in elkaar geslagen door een onbekende vrouw. Martha, die zowel fysiek als mentaal een enorme klap krijgt, raakt in de weken die op het ongeluk volgen de controle over haar zo geordende leven kwijt. Ze komt tot ontdekkingen die elke zekerheid in haar leven doen verdwijnen. Haar huwelijk, haar kinderen, haar baan, haar zelfvertrouwen… alles wordt op het spel gezet. Het trauma dat zich in haar jeugd heeft afgespeeld wordt opnieuw opgerakeld. En als Martha’s kinderen ook doelwit blijken te zijn van de onbekende vrouw, gaat ze tot het uiterste om de eenheid van haar gezin te waarborgen en te beschermen. Want uit haar liefdeloze jeugd heeft ze één ding overgehouden: het gezin gaat voor alles. Op het dieptepunt herwint Martha zichzelf en neemt ze zich voor wraak te nemen op de vrouw die haar dit heeft aangedaan…

In Dieptepunt volgen we Martha en haar gezin. Het verhaal begint al snel met de aanrijding van Martha. Het blijkt dat ze bewust is aangereden, al kan de politie weinig voor haar doen. Martha laat het voorval al snel rusten, tot er steeds meer vreemde gebeurtenissen plaatsvinden en Martha op zichzelf blijkt aangewezen. Ze besluit zelf op onderzoek uit te gaan en gaandeweg komt ze steeds meer te weten over deze persoon.

Dieptepunt is een typisch Nederlandse thriller. Het verhaal leest lekker vlot weg, maar echt spannend is het niet. Dit heeft er mede mee te maken doordat de lezer al vrij snel weet wie de dader is. Dit neemt de spanning uit het verhaal weg. Daarbij zijn de acties van de dader niet altijd even doordacht en logisch. Waarom kiest de dader juist voor deze actie en wat hoopt deze persoon hiermee te bereiken? Het plot zit op zich prima in elkaar, maar het motief is wel weinig verrassend. De auteur weet de lezer hierin niet te verbazen.

Dieptepunt is een fijne thriller voor enkele uurtjes leesvermaak. Niet nagelbijtend spannend, maar een prima thriller voor tussendoor.

256

9789045200859