Literatuur & Romans De Geus September 2010

Diego en Frida

De liefde voor de kunst en voor elkaar wordt sterk naar voren gebracht in dit boek. Het is duidelijk dat Jean-Marie Le Clezio veel onderzoek heeft gedaan naar het leven van deze twee opmerkelijke en kunstzinnige mensen die begin 20ste eeuw leefden. Ook aan de achtergrond waarin het verhaal zich afspeelt is veel aandacht besteed.

Diego Rivera is de wereldberoemde frescoschilder uit Mexico: revolutionair, vrouwenverleider, egoïst en de lelijkheid zelve. De jeugdige Frida Kahlo ontwikkelt zich tot een buitengewoon kunstenares, bezit een verwarrende schoonheid en een vurige hartstocht. Door een gruwelijk ongeluk is zij tot levenslang lijden veroordeeld. De levens van ‘de olifant’ en ‘de duif’ kruisen elkaar. Het komt tot een huwelijk waarin het vreselijkste onweer kan woeden maar waar de liefde ook steeds weer ontbrandt. Hun buitensporige relatie wordt een legende in Mexico en ver daarbuiten.

Jean-Marie Le Clezio beschrijft de indringende geschiedenis van het huwelijk van twee bijzondere mensen, die vaak moeilijk met, maar niet zonder elkaar konden. Het veelbewogen huwelijk van Diego en Frida vindt plaats tijdens de stormachtige politieke ontwikkelingen die destijds Mexico in de greep hielden. De liefde voor de kunst en voor elkaar wordt sterk naar voren gebracht in dit boek. Ook Frida’s emotionele en lichamelijke pijnen zijn een belangrijk onderdeel van het verhaal. De moed, gedrevenheid en gevoel voor rechtvaardigheid straalt van beiden personages af.

Het is duidelijk dat Jean-Marie Le Clezio veel onderzoek heeft gedaan naar het leven van deze twee opmerkelijke en kunstzinnige mensen die begin 20ste eeuw leefden. Ook aan de achtergrond waarin het verhaal zich afspeelt is veel aandacht besteed. Diego en Frida is een interessant verhaal over de Mexicaanse revolutie waarin twee mensen zo hard hun best doen om hun stempel wereldwijd op de kunst te drukken.

220

9789044516180