Literatuur & Romans A.W. Bruna Juni 2011

Die zomer

Het verhaal heeft een vrij traag tempo en het draait voornamelijk om de relatie tussen Jack en zijn oudste dochter Mikki. De relatie tussen hen wordt mooi beschreven, ook de moeilijke momenten.

Jack Armstrong lijdt een gelukkig leven als hij plots te horen krijgt dat hij aan een zeldzame ongeneeslijke ziekte lijdt. Hij heeft nog maar een paar maanden te leven. Vechtend tegen zijn ziekte, thuis in bed, probeert hij afscheid te nemen van zijn gezin. ’s Nachts, wanneer niemand het ziet, schrijft hij afscheidsbrieven aan zijn vrouw Lizzie. Alleen zal Lizzie ze nooit kunnen lezen… Vlak voor kerstmis komt Lizzie om bij een auto-ongeluk en Jack wordt met een onmogelijke situatie geconfronteerd. Wie moet er, terwijl hij zelf op sterven ligt, voor zijn kinderen Michelle, Cory en Jackie zorgen? Niemand van de familie kan alle drie de kinderen in huis nemen en dus worden ze, tegen hun eigen en Jacks zin in, uit elkaar gehaald. Michelle gaat naar haar grootouders, Cory en Jackie ieder naar een tante. Maar ondanks alles is Jack vastbesloten om zijn kinderen terug te krijgen.

David Baldacci is een van mijn favoriete auteurs als het om spannende thrillers gaat. Ik kijk altijd zeer uit naar een nieuw te verschijnen thriller. Een roman van zijn hand had ik nog niet eerder gelezen, dus ik was dan ook zeer benieuwd. De verwachtingen waren enigszins hoog  gespannen, ondanks dat het om een totaal ander genre ging.

Het boek begint veelbelovend. In het kort wordt de geschiedenis van Jack vertelt. Op het moment dat het verhaal aanvangt is Jack ongeneeslijk ziek en opgegeven door artsen en specialisten. Hij is thuis om te sterven en zijn vrouw Lizzie zorgt voor hem. Op een avond gaat Lizzie naar de apotheek om medicijnen voor haar man te halen, maar door een ongeluk komt ze niet meer thuis. De wereld van Jack stort nog verder in. Zijn kinderen worden bij hem weggehaald en Jack wordt ondergebracht bij een hospice om te sterven. Vanaf dat moment verliest het verhaal zijn geloofwaardigheid. Op onverklaarbare wijze geneest Jack volledig, zonder dat daar een behandeling aan vooraf gaat en de ziekte altijd dodelijk is. Vanaf dan begint het werkelijke verhaal om de kinderen terug te krijgen. Maar dat lijkt niet zo makkelijk als gedacht.

Het verhaal heeft een vrij traag tempo en het draait voornamelijk om de relatie tussen Jack en zijn oudste dochter Mikki. De relatie tussen hen wordt mooi beschreven, ook de moeilijke momenten. Verder is het verhaal vrij voorspelbaar. Al snel weet je hoe het verhaal zal aflopen, dus dan wordt het interessant hoe David Baldacci de lezer naar het plot leidt. Deze weg viel mij wat tegen. De combinatie van ongeloofwaardigheid, voorspelbaarheid en weinig diepgang maakte voor mij het boek weinig aantrekkelijk. Eenmaal weggelegd vond het lastig het boek weer op te pakken en verder te lezen. Het nodigde daartoe niet uit.

Voor mij geen romans meer van de hand van David Baldacci. Ik houd het bij zijn ijzersterke en loeispannende actiethrillers!

271

9789022999479