Literatuur & Romans De Kern April 2008

Die nacht op het callcenter

De geloofwaardigheid van het verhaal is weg, de motivatie om verder te lezen is weg, kortom: het hele verhaal heeft zichzelf de das om gedaan door een ongeloofwaardige wending.

Sam, Esha, Vroom en Radikha werken op een callcenter in India, ze geven Amerikaanse bellers antwoord op technische vragen over huishoudelijke apparaten. Ze zijn goed getraind en beleefd aan de telefoon, maar met de liefde wil het niet zo lukken. Het is een drukke avond met een hoos aan telefoontjes. Er lijkt geen einde aan te komen, totdat er een bericht binnenkomt dat het leven van de vrienden voor altijd zal veranderen.

In Die nacht op het callcenter staan vier jongeren centraal. Uiteraard hebben alle vier iets met elkaar te maken, hun vriendschap of liefde strekt verder dan alleen de werkvloer. In dit boek maken de jongeren een nacht mee tijdens hun werk die ze niet snel zullen vergeten. Het zet zowel hun als hun niet zo vriendelijke baas op scherp. Naast de sores die de vier tegenkomen op hun werk, is deze nacht wel heel speciaalÂ….

Het boek begon veelbelovend en moedigde aan om verder te lezen. Gedurende bepaalde tijdstippen in de avond en nacht maken we de jongeren mee, allen met hun eigen problemen. Waar het boek veelbelovend begon, en veelbelovend bleef tot ver na het middenstuk, klapte mijn enthousiasme in een keer in door die ene speciale gebeurtenis. De geloofwaardigheid van het verhaal is weg, de motivatie om verder te lezen is weg, kortom: het hele verhaal heeft zichzelf de das om gedaan door een ongeloofwaardige wending.

Als het bij deze ene wending bleef had ik het boek nog kunnen waarderen, ware het niet dat er wel heel er duidelijk wordt gemaakt dat Amerikanen erg domme mensen zijn die we vooral niet moeten vertrouwen. In het begin van het verhaal lees je hier nog doorheen, maar als deze boodschap in zo’n beetje elk hoofdstuk naar voren komt begin je je al snel te ergeren. Nu weten we het wel! En niet iedereen deelt die mening dus val mij er niet steeds mee lastig!

Het boek is in Bollywood al verfilmd. Als een dergelijk verhaal het niveau is van een Bollywoodfilm, dan zal het de filmindustrie geen goed doen.

240

9789032512002