Thriller & Spanning Ambo | Anthos April 2015

Denken aan vrijdag

Het plot zit goed in elkaar en veel vragen worden beantwoord. Het echte wow effect blijft helaas uit.

Uit de Thames wordt het lijk van een man met doorgesneden keel gevist. Hij is onherkenbaar, want hij heeft al een tijd in het water gelegen. Het enige aanknopingspunt is een ziekenhuisbandje om zijn pols met daarop de naam Frieda Klein. Algauw blijkt dat psychotherapeute Frieda Klein een wel erg persoonlijke band met het slachtoffer had en wordt ze als de belangrijkste verdachte van het misdrijf gezien. Frieda heeft vanwege haar verleden weinig goodwill bij het politiekorps, maar gelukkig heeft ze vrienden die bereid zijn om tot het uiterste voor haar te gaan…

Denken aan vrijdag was verrassend genoeg het eerste deel dat ik las van de reeks over Frieda Klein. Ik kreeg het boek van familie in handen gedrukt, zij niet wetende dat ik nog geen andere delen van de reeks gelezen had. Wat bij aanvang meteen opvalt is dat er veel oude bekenden terugkeren en dat je toch een bepaalde voorgeschiedenis mist. Je hebt dan toch van begin af aan een mindere band met de hoofdpersonages. Ook blijkt al snel dat er nogal wat is voorgevallen in het leven van Frieda. Dit wordt kort uit de doeken gedaan, maar van de hoed en de rand kom je niet te weten. Dat maakt dat ik toch wel nieuwsgierig ben naar de eerder verschenen delen uit deze reeks.

Hoofdpersoon Frieda is geen sympathiek hoofdpersoon. Er zal vast veel voorgevallen zijn in haar leven, maar het doet mij niet veel wat er nu allemaal met haar gebeurd. Wat dat betreft was het fijner geweest als zij, en haar mede personages, wat uitgebreider waren geïntroduceerd.

Het verhaal zit prima in elkaar, veel actie en korte hoofdstukken. Ook is het taalgebruik vrij simpel, waardoor het boek lekker weg leest. Hoewel het boek zeker vermakelijk is, vind ik het nergens echt spannend. Ook omdat je als lezer al weet dat Frieda nooit veroordeeld zal worden voor de moord waar zij van wordt beschuldigd. Het plot zit goed in elkaar en veel vragen worden beantwoord. Het echte wow effect blijft helaas uit. De dader is voor mij enigszins een verrassing, maar echt verbaasd ben ik er niet over. Ik had ergens verwacht dat French hier creatiever in zou zijn geweest. Wel geven ze vast een kleine hint van wat er staat te gebeuren in een volgend deel. Er wordt in deze hint echter teruggegrepen naar voorgaande delen. Hier mis ik dan toch echt een stuk voorkennis wil het wat met mij als lezer doen. Wel heeft Denken aan vrijdag mij nieuwsgierig gemaakt naar de voorgaande delen, dus ik ga zeker de hele reeks lezen. En dan beginnen we gewoon bij de maandag!

334

9789026330704