Thriller & Spanning De Bezige Bij Oktober 2015

De zoon

De getroebleerde hoofdpersoon, in de vorm van zowel Sonny als Simon, is weinig origineel en maakt dat ik benieuwd ben of Nesbo de vooroordelen weet weg te nemen. Helaas lukt hem dit maar ten dele.

Sonny is de ideale gevangene. Hij vergeeft de zonden van zijn celgenoten en neemt de straf op zich van hen die ongestraft willen blijven. Zo vergaart hij zijn rust, informatie en een paar zakjes heroïne. Tot hij op een dag tijdens een biecht de ware toedracht van zijn vaders dood te horen krijgt.
De toegewijde inspecteur Simon Kefas werkt al jaren voor de politie van Oslo. Zijn voormalige partner, Sonny’s vader, pleegde zelfmoord toen diens corruptiepraktijken aan het licht kwamen. Simon heeft zich nooit neergelegd bij de dood van zijn vriend, en als Sonny bij hem komt met nieuwe informatie besluiten de twee mannen hun vader en vriend te wreken.

De zoon was mijn eerste kennismaking met Nesbo, ondanks dat ik meerdere boeken van zijn hand in mijn boekenkast heb staan. De zoon is een boek dat veel drugs en hard geweld bevat, maar dat kan ook haast niet anders als er een gevangene ontsnapt. Wat volgt is een waar kat-en-muisspel. Het vehaal begint meteen al veelbelovend met Sonny die weet te ontsnappen.

De getroebleerde hoofdpersoon, in de vorm van zowel Sonny als Simon, is weinig origineel en maakt dat ik benieuwd ben of Nesbo de vooroordelen weet weg te nemen. Helaas lukt hem dit maar ten dele. Ik ben na het lezen van De zoon wel benieuwd naar andere boeken van Nesbo, maar dan hoop ik wel dat hij voor een minder standaard hoofpersoon kiest en wat creatiever is in zijn uitgangspunt. In de plot weet hij echter veel goed te maken. De ontknoping is knap gevonden, al had ik een vaag vermoeden, dit had ik niet verwacht.

Het vleugje romantiek die het verhaal bevat is wat voorspelbaar en doet niet veel voor het verhaal. Persoonlijk vind ik het hele drugsgebeuren minder interessant, maar de plot maakt veel goed. Na alle jubelverhalen over de boeken van Nesbo had ik echter meer verwacht. Ik ben gelukkig wel degelijk nieuwsgierig genoeg geraakt naar andere boeken van zijn hand.

480

9789023496335