Thriller & Spanning De Fontein Maart 2010

De zielenbreker

De Zielenbreker heeft tijd nodig om het hart van de lezer te veroveren, ondanks dat het verhaal erg spannend, met de gruwelijke marteling van een jonge vrouw, van start gaat. Pas tegen het plot geeft Fitzek zijn geheim prijs, de onverwachte twist.

Drie jonge, levenslustige vrouwen verdwijnen spoorloos. ‘De Zielenbreker’, zoals hij in de media wordt genoemd, heeft slechts een week nodig om hun levens te verwoesten. Daarna worden ze teruggevonden met een raadselachtig briefje in hun handen geklemd – ongedeerd, maar psychisch gebroken. Dan stoppen de ontvoeringen even plotseling als ze zijn begonnen.

Kort voor Kerstmis wordt de Zielenbreker weer actief, uitgerekend in de Teufelsbergkliniek, een instelling voor psychiatrische zorg. De artsen moeten ontzet concluderen dat ze hem ongemerkt hebben binnengelaten. Maar is hij een van de medewerkers, of is hij een patiënt?

Door een sneeuwstorm raakt de Teufelsbergkliniek volledig geïsoleerd van de buitenwereld. Vertwijfeld proberen de bewoners en medewerkers elkaar te beschermen tegen het kwaad, maar in een ijzingwekkende nachtelijke apotheose laat de Zielenbreker zien dat er geen ontsnapping mogelijk is.

Zes studenten gaan onder leiding van een professor een psychologisch experiment aan en krijgen een patiëntendossier te lezen. Centraal staat de uitwerking die het dossier op de studenten zal hebben. Is enkel het lezen van een dossier al gevaarlijk?

De Zielenbreker heeft tijd nodig om het hart van de lezer te veroveren, ondanks dat het verhaal erg spannend, met de gruwelijke marteling van een jonge vrouw, van start gaat. Tijdsprongen en verschillende perspectieven maken het er niet makkelijker op. Het is niet altijd duidelijk vanuit wel perspectief het verhaal nu weer wordt verteld. Dit had van mij wat duidelijker gemogen om zo beter de draad van het verhaal te kunnen blijven volgen en mee te blijven puzzelen naar de oplossing. Het boek is wel herkenbaar als een typische Fitzek thriller. In al zijn verhalen zit een psychologische twist dus dat kon ook in dit boek niet uitblijven. Lezer die de eerste drie boeken van Fitzek gelezen hebben, zullen echter al halverwege het verhaal doorhebben die De Zielenbreker daadwerkelijk is. De dader is al snel bekend, maar  het hoe blijft lang onduidelijk. Pas tegen het plot geeft Fitzek zijn geheim prijs, de onverwachte twist. Ondanks dat de dader zich al snel laat raden, blijft het plot spannend omdat je nooit voor mogelijk hebt kunnen houden hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt. Toch vond ik de eerder boeken van Sebastian Fitzek bijna geniaal, en dat miste ik helaas in De Zielenbreker.

264

9789026126895