Thriller & Spanning A.W. Bruna Mei 2011

De zesde man

Een pageturner die makkelijk weg leest is het zeker. Een prima verhaal, maar Baldacci heeft, door zijn vorige boeken, de verwachtingen hoog gespannen.

In de ultrabeveiligde staatsgevangenis Cutter’s Rock wordt seriemoordenaar Edgar Roy gevangen gehouden, in afwachting van zijn rechtszaak. Het is vrijwel zeker dat hij veroordeeld zal worden. Privédetectives Sean King en Michelle Maxwell worden door Roys advocaat Ted Bergin, een oude vriend van King, gevraagd hem bij te staan. Maar onderweg naar hun eerste bespreking treffen King en Maxwell het levenloze lichaam van Bergin in zijn auto aan. Hij is vermoord. In een poging te achterhalen wat er precies gebeurd is, neemt King, die tevens advocaat is, de verdediging van Roy op zich. Samen met Maxwell gaat hij op zoek naar antwoorden op vragen die iedereen uit de weg gaat. Wanneer King en Maxwell in Roys verleden beginnen te graven, komen ze tegenover een zeer machtige vijand binnen de overheid te staan. Maar terwijl de dreigementen aan het adres van de twee onderzoekers steeds serieuzer worden en de muur tussen hen en de waarheid steeds hoger lijkt te worden, krijgen ze hulp vanuit een onverwachte hoek.

Het verhaal begint veelbelovend met direct actie, spanning en avontuur. Hoofdverdachte Edgar Roy wordt goed neergezet door Baldacci, je wordt bijna bang van hem, terwijl het personage toch echt alleen op papier bestaat. Al snel blijkt dat Egdar een oud werknemer is van de Amerikaanse veiligheidsdiensten, met een zeer zeldzaam goed geheugen. Hij weet zaken die geheim moeten blijven, waardoor veel mensen hem liever achter slot en grendel zien…

De stukken over de theorie achter het geheugen van Edgar kunnen saai en droog over komen, maar Baldacci weet het over de grote lijnen wel boeiend te houden. Ondertussen viert de spanning hoogtij en volgen de moorden elkaar in rap tempo op. Daarnaast worden de personages goed uitgediept en heeft zo ieder zijn eigen karakter, waardoor de personages goed van elkaar te onderscheiden zijn.

Toch verliest het verhaal gedurende het plot dichterbij komt zijn geloofwaardigheid. In het plot komen naar mijn mening iets teveel zaken bij elkaar door stomme toevalligheden. Iets dat ik niet gewend ben van Baldacci. Ondanks dat ik het plot ditmaal wat vond tegenvallen, is het Baldacci wel weer gelukt dat ik in slechts enkele uren al bij het plot ben aanbeland. Een pageturner die makkelijk weg leest is het dus zeker. Een prima verhaal, maar Baldacci heeft, door zijn vorige boeken, de verwachtingen hoog gespannen. De ware Baldacci-fan weet dan ook dat hij beter kan.

384

9789022999011