Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Juli 2008

De wrede hand

Val McDermid begrijpt het: "never change a winning forumula." Gelukkig zijn de Tony Hill boeken van een dusdanige kwaliteit dat meer van hetzelfde absoluut niet zorgt voor minder spanning.

Een jonge topvoetballen sterft door vergiftiging. Inspecteur Carol Jordan heeft weinig aanknopingspunten. Vanaf zijn ziekbed moet Tony Hill machteloos toekijken, maar dat lukt niet helemaal. De zaak escaleert als er meer gifmoorden plaatsvinden en ook de voetbalclub letterlijk onder vuur komt te liggen. Tijdens een grote wedstrijd breekt de hel los…

Val McDermid timmert stevig aan de weg met haar Tony Hill reeks. De wrede hand is het nieuwste deel hiervan. Alle bekende figuren maken weer hun opwachting, Carol met haar team en natuurlijk Tony Hill. Ikzelf ben wel een liefhebber van de Tony Hill boeken, de combinatie tussen speurwerk en psychologie leest lekker weg en zorgt voor een fiks aantal spannende momenten.

De wrede hand volgt eigenlijk de geijkte weg van de Tony Hill boeken. Er lijkt nog steeds wat te broeien tussen Tony en Carol, Tony benoemt weer een aantal malen hoe dicht hij zelf bij de ‘zieke geest’ zit van diegene op wie hij jaagt. En ondertussen is er een zaak die de expertise van zowel Tony als Carol vraagt. Deze formule wordt eigenlijk in alle Tony Hill boeken gebruikt en werkt prima. Dus waarom zou je deze ook veranderen? Lezers die enorme veranderingen verwachtten, zullen worden teleurgesteld, maar liefhebbers van de Tony Hill boeken zullen ook van dit boek genieten.

De dader in dit boek gaat wat subtieler te werk dan die in de vorige boeken. Geen gruwelijke moorden, maar moord op een subtielere wijze. Hoewel de dader ook één keer flink onsubtiel te werk gaat. Als lezer krijg je steeds nieuwe flinters informatie, bijvoorbeeld doordat het speurwerk van Carol een nieuwe aanwijzing heeft opgeleverd of doordat Tony een nieuw inzicht heeft gekregen in de psyche van de dader. Langzamerhand krijg je een het complete plaatje te zien en het boek heeft een prima ontknoping. Wat ik een minpunt vind aan dit boek, en alle andere Tony Hill boeken, is dat Tony soms wel erg goed is. Iedereen verteld bijna alles nadat ze één gesprekje hebben gehad met Tony en Tony kan aan de hand van een paar snippers informatie een compleet beeld schetsen van een moordenaar. Maar ach, de boeken blijven natuurlijk ook fictie.

Leuk extraatje is dat je bij aankoop van dit boek een DVD krijgt met daarop een aflevering van de serie Wire in the blood die is gebaseerd op de boeken van Val McDermid.

Al met al een prima thriller, Val McDermid begrijpt het: “never change a winning forumula.” Gelukkig zijn de Tony Hill boeken van een dusdanige kwaliteit dat meer van hetzelfde absoluut niet zorgt voor minder spanning.

432

9789021802497