Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Mei 2005

De witte duivel

Zodra het begint te rommelen in de nabijheid van Andrew, weet je dat de witte duivel zal verschijnen. Ook hiermee neemt de auteur de spanning weg, hij laat daarin de lezer immers niet in het ongewisse. Desalniettemin een prima verhaal dat goed is opgeschreven en met interessante personages.

Andrew Taylor is een Amerikaanse jongen van 17, die door zijn ouders naar een prestigieuze Britse kostschool wordt gestuurd. Harrow School is een 400 jaar oud instituut nabij Londen, een elitaire kostschool waar belangrijke Engelsen zijn opgeleid, onder wie de grote schrijver Lord Byron. Het is ook – net als andere Britse elitaire kostscholen – een broeiplaats van arrogantie, seksuele dubbelzinnigheid en wreedheden.

De Amerikaanse Andrew is uiteraard een outsider op de school en als hij als enige getuige is van een moord, wordt hij helemaal met argusogen bekeken. Wat Andrew ziet is dat een vreemde, tengere jongeling een van zijn klasgenoten wurgt. Maar omdat de vreemde jongen met het witte haar van het ene op het andere moment in lucht lijkt te zijn opgegaan, houdt Andrew zijn versie voor zich. Steeds vaker treedt de mysterieuze moordenaar in contact met de nietsvermoedende Andrew, die uiteindelijk maar tot één verbijsterende conclusie kan komen: de witharige jongen is een oude geest, die al eeuwenlang rondspookt op de school. Andrew, de wanhoop nabij, openbaart zijn geheim aan Piers Fawkes, een aan lager wal en de drank geraakte dichter, die bezig is met een toneelstuk over het leven van Lord Byron. En het is Fawkes die in de onsamenhangende verhalen een tot nu toe niet onderzochte rode draad in Byrons leven ontdekt…

De witte duivel is een interessant verhaal dat weet te blijven boeien, ondanks dat ik bij aanvang niet zo goed wist wat ik van het verhaal kon verwachten. Uiteraard komen de stereotypen uit de kast: een 17-jarige jongen die een laatste kans krijgt van zijn ouders en het op deze school echt niet mag verprutsen en een aan lager wal geraakte huismeester van school die de jongen helpt in zijn zoektocht. De witte duivel, de geestverschijning, verschijnt al vrij snel waarna je als lezer meteen door wilt lezen. Ondanks dat het verhaal nergens echt spannend of angstig wordt, ga je er wel in sneltreinvaart doorheen. Ook de ontluikende liefde tussen Andrew en Persephone, een van de weinige meisjes op de kostschool, is daar debet aan.

Toch had ik meer van het verhaal verwacht, meer spanning, meer echt enge gebeurtenissen. Ik had verwacht, en gehoopt, dat de auteur mij als lezer de stuipen op het lijf wist te jagen. Wellicht mede doordat op de cover gerefereerd wordt aan The Shining, in mijn ogen vandaag de dag nog steeds ontzettend spannend. Dat is Evans helaas niet gelukt. Ik mis opbouwende spanning. Zodra het begint te rommelen in de nabijheid van Andrew, weet je dat de witte duivel zal verschijnen. Ook hiermee neemt de auteur de spanning weg, hij laat daarin de lezer immers niet in het ongewisse. Desalniettemin een prima verhaal dat goed is opgeschreven en met interessante personages.

400

9789045203546