Waargebeurd De Boekerij Februari 2010

De windvanger

Dit verhaal is ontroerend, op zijn tijd zelfs grappig, maar laat bovenal zien dat je moet blijven geloven in je dromen.

William Kamkwamba uit Malawi, was net veertien toen hij door zijn ouders van school werd gehaald om op het land te gaan werken. In plaats van zich neer te leggen bij zijn lot, leende hij boeken uit de bibliotheek, waaronder een over windenergie. Hij werd door het boek gegrepen en algauw besloot hij zijn eigen windturbine te bouwen. Iedereen lachte hem uit, maar langzaam maar zeker gaf hij zijn droom gestalte, met metaalresten, hout, een gebroken schokdemper en een kapotte fiets. De windmolen van twaalf meter hoog gaf zijn familie en zijn dorp niet alleen energie, maar ook hoop op een betere toekomst. Toen het verhaal over Williams uitvinding bekend raakte, schoten mensen van over de hele wereld hem te hulp. Algauw kon hij weer naar school en ging hij naar Amerika om windparken te bezoeken. Dit is zijn verhaal: het verhaal van hoe hij andere Afrikanen leerde zichzelf te helpen, met windmolen, gloeilamp tegelijk.

De windvanger is een bijzonder aangrijpend en levensecht verhaal over het leven in Malawi. William beschrijft zijn hele leven tot in de kleinste detail, en laat zien hoe moeilijk het leven in Afrika is wanneer de oogsten mislukken en er geen eten meer is. Mensen verhongeren, zoeken steun bij elkaar, vechten om het laatste beetje voedsel om voor hun gezin te kunnen zorgen. Daarbij laat William¬†zien dat de regering destijds de wereld liet geloven dat er geen hongersnood was en dat mensen zich prima konden redden. Alles was minder waar. Naast het overige deel van Afrika, vielen ook in het dorp waar William woonde, veel doden door honger en ziekte. Gebrek aan water en malaria zorgden voor grote problemen om het hoofd boven water te houden. Het doorzettingsvermogen en lef dat zo’n jonge Afrikaanse jongen had om op eigen houtje te leren uit bibliotheekboeken is werkelijk fantastisch. Ook na weerstand van mensen uit zijn dorp blijft William¬†geloven in een windmolen en een beter leven voor zijn familie en de rest van het dorp. Dit is de reden dat deze jongen zo succesvol is geweest in het laten uitkomen van zijn droom. Dit verhaal is ontroerend, op zijn tijd zelfs grappig, maar laat bovenal zien dat je moet blijven geloven in je dromen. Wil je weten hoe je een windmolen bouwt? Met dit boek kom je anders een heel eind.

320

9789022553794